Departmental Bulletin Paper ウィメンズヘルス実習の取り組み
Challenges for women's health training

水野, 千奈津  ,  刀根, 洋子  ,  瀬山, 紀子  ,  野崎, 百合子  ,  杉田, 理恵子

Description
本学看護学部における母性看護学実習はウィメンズヘルス実習を採用し3年目を迎えた。そこでこれまでの経緯から看護学教育の中での意味について、実習の現状と一定の成果を報告する。2014年度から2016年度までの実習関連資料(母性看護学実習要項、指導要領、実習プログラム、リアクションペーパー、標準テキスト)をもとに総括する。臨地におけるプログラムは実習目的に沿って年次によって改変されたが、講義と課題学習の組み合わせによって、DV(Domestic Violence)の当事者をはじめ、災害時の女性支援、ひとり親(シングルマザー・シングルファザー)、LGBT(Lesbian、 Gay、 Bisexual、 Transgender)などが抱えている課題と支援の実際など注目すべき社会的トピックスを取り入れることで、母性看護の対象を周産期に留まらず、ウィメンズヘルスの観点から思考し、看護専門職者としてどのように携わらなければならないのかを捉えられていた。女性の置かれている現状と健康課題について学生の意識づけができ、結果、実習の目的ならびに目標は達成されていると考える。
In 2016, the third year since nursing science training in this school’s Nursing Science Department adopted women’s health training, this document reports the training’s current status and fixed results so far. To communicate this detailed information, we created a summary based on training-related materials( e.g., important points in maternity nursing training, curriculum guidelines, training programs, reaction papers, standard textbooks) from 2014 to 2016. Onsite programs alter depending on the year’s training purpose, but by incorporating attention-deserving social topics, students considered maternity nursing as not limited to the perinatal period, but to include women’s overall health and the realities of their support. Examples include persons involved in DV( domestic violence), support for women during disasters, single parents( mothers and fathers), and issues faced by LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) persons. Combined lectures and task-based learning helped students grasp how they must engage as nursing professionals. Students achieved awareness of current conditions and health issues that women face. As a result, I believe, the training’s purpose and goals have been achieved.
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