Departmental Bulletin Paper HOPEによる超設計とその一貫教育
Hyper Design by HOPE and Its Consistent Education

高橋, 武則

(15)  , pp.59 - 93 , 2017-03-31 , 目白大学
ISSN:1348-5776
NCID:AA11843415
Description
超構造関数とはある変数(超因子)に関する関数の係数部分が他の変数(設計因子)の関数となっている関数である.そして,超構造関数に基づく設計が超設計である.超設計のために高橋によって開発された設計技法はHOPEと呼ばれている.HOPEによる超設計の手続きにおいては,最初に超因子で関数構造を決定し,次に実験データに基づいて設計因子を用いて具体的な関数を推定する.その後それを用いて数理計画法による最適化で設計を行う.本研究では最初にこの方法の数理を明らかにする.そしてHOPEの手続きである設計から量産までのすべてのプロセスの一貫教育を行う方法について提案する.その教育では模擬実技を用いるが,それには現物のタイプと仮想のタイプがあることを示し,後者のアプローチについて詳細に議論する.
The hyper structure function is the function in which the coefficient part of the function about a certain variable (hyper factor) becomes the function of other variables (design factors). The design based on the hyper structure function is a hyper design. The design methodology for the hyper design is developed by Takahashi, and it is called as HOPE. In the design procedure of HOPE, the structure of function is decided by the hyper factor at first, and then a concrete function is decided with a design factor based on experiment data. This paper clarifies the mathematical structure of this method first and then discusses its simulated coherent practice education which covers programs from design to mass production. There are an actual type education and a virtual type education in it. The latter is discussed precisely in this paper.
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