紀要論文 高等学校における「総合的な学習の時間」の実践を通じた考察 -教育課程・教科課程の再編成を視野に入れて-
Consideration through the Practice of "The Period for Integrated Study" in the High School - Classify the Reorganization of a Curriculum, the Course of Study into the Field of Vision -

林, 勇人  ,  Hayato, Hayashi  ,  中京学院大学短期大学部  ,  Chukyo Gakuin University Junior College

内容記述
学習指導要領の中で「生きる力」の育成が1996 年(平成8 年)以来、一貫して目標とされている。そしてこの「生きる力」育成の先導役として1998 年(平成10 年)に創設されたのが「総合的な学習の時間」である。この時間は正規の教育課程でありながら、具体的な内容や方法は各学校に委ねられることが多く、内容の形骸化等の様々な課題があげられた。その後2008 年(平成20 年)の改訂で「総合的な学習の時間」の時間数は縮減されたが、その具体的な理由や課題は明示されず残されたままである。本研究では、このような背景を踏まえて、C 高等学校の「総合的な学習の時間」の実践を通じて、この時間の有意義な教科課程編成の在り方を調査、把握することを目的とした。またそこから教育課程編成全体における必要性を考察した。
Upbringing of "the power to live" for has been aimed for in a course of study since 1996 throughout. And it "is period for integrated study" that was founded as an usher of this "power upbringing to live" for in (1998) in 1998. While this study was a regular curriculum, the concrete contents and method were often entrusted to each school and included various problems to lack in substance of contents. The number of hours of "the period for integrated study" was reduced by revision of (2008) for the next 2008 years, but the concrete reason and problem are left unfinished without being stated clearly. Through practice of "the period for integrated study" of C Senior High School, I investigated the way of significant course of study formation of this time and, in this study, was intended that I grasped it based on such a background. In addition, I consider the need in the whole curriculum formation from there.
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