Departmental Bulletin Paper 岐阜県における人権・道徳教育に関する一考察 - 人権に関する県民意識調査(岐阜県)を基に-
A Study on Human Rights and Moral Education in Gifu Prefecture - Based on Prefectural Public Opinion Survey on Human Rights(Gifu Prefecture) -

鎌田, 嘉彦  ,  Yoshihiko, Kamata  ,  中京学院大学短期大学部  ,  Chukyo Gakuin University Junior College

Description
平成27 年3 月の学校教育法施行規則の改正により「特別の教科道徳」が誕生し、中学校では平成31 年度から全面実施されることになった。この背景には平成18 年12 月に改訂された教育基本法がある。同法では前文に「公共の精神」を尊ぶことが盛り込まれ、同第2 条に教育目標として「豊かな情操と道徳心を培う」ことや「伝統と文化の尊重」、「我が国と郷土を愛する」ことが明記された。また、近年のいじめの深刻化は焦眉の問題となっており、これまでの学校教育の在り方、特に学校での道徳教育の在り方に対して疑問や批判の声が多く上がっている。岐阜県では平成14 年度以降5 年ごとに「人権に関する県民意識調査」を実施して、県民の人権意識の動向を調べている。この調査結果を基に岐阜県における道徳教育の課題についての考察を行った。
"Special curriculum morality" was born due to revision of the enforcement regulations of schooleducation law in March, 2015, and junior high school was to be implemented from FY 1991 all year. In this background there is the Basic Education Law revised in December 2006. Under the Act, the preamble includes "honoring the" public spirit ", and as Article 2 of the same educational objective," cultivating rich emotions and moral values "," respect for tradition and culture "," I love you "was specified. In addition, the seriousness of bullying in recent years has become a problem of focus, and many voices of questions and criticisms have been raised against the way of school education so far,especially the way of moral education at school.In Gifu prefecture, we conducted a "prefectural public opinion survey on human rights" every five years since FY 2002, and are investigating the trend of human rights awareness of the prefectural people. Based on the results of this survey, we examined the issues of moral education in Gifu prefecture.
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