Departmental Bulletin Paper 森ノ宮医療大学鍼灸学科学生の社会的スキルに与える要因

大月, 隆史  ,  高崎, 雷太  ,  松熊, 秀明  ,  鍋田, 智之

Description
【背景と目的】 医療系大学に入学する学生は、社会的スキルが高く、臨地実習を通じて向上するとされる。本研究では、 森ノ宮医療大学保健医療学部鍼灸学科に入学する学生の社会的スキルの特性と、向上する要因について検討した。【方法】 鍼灸学科7期生を対象に、社会的スキルに関するアンケート調査を4年間行った。評価用紙は、KiSS-18(Kikuchi’s Scale of Social Skills: 18items)を用いた。3年次と4年次では、大学生活や実習のモチベーションについても調査した。【結果】 1 年次のKiSS-18得点は、看護学生の先行研究と同様の傾向を示した。年次毎の KiSS-18得点では有意差は認められなかった。3年次と4年次では「感情処理のスキル」「攻撃に変わるスキル」「計画のスキル」の各因子で有意に上昇した(p<0.05)。また、4年次で「学習についての満足度」(p<0.05)「卒業後のイメージ」(p<0.01)が有意に上昇したが、実習や臨床技術については差を認めなかった。4年次では進路決定状況によって有意差が認められた(p<0.01)。「卒業後のイメージ」とKiSS-18得点の間に中等度の相関が認められた(r=0.45)。【考察と結語】 本学鍼灸学科に入学する学生は、他の医療職種に入学する学生と社会的スキルにおいて同様であった。しかし、社会的スキルが上昇する要因は実習や臨床技術ではなく、卒業後のイメージや進路活動および国家試 験に向けた学習である可能性が考えられた。本学の鍼灸師教育における実習のあり方について、検討する必要がある。
[Background and Purpose] Students enrolled in medical universities have high-level social skills that are further improved through clinical training. This research studied the characteristics of and factors that improve the social skills of students enrolled in the Department of Acupuncture of the Faculty of Health Sciences at the Morinomiya University of Medical Sciences.[Method] For four years, we conducted questionnaire surveys of the social skills of students in the 7th class in the Department of Acupuncture employing KiSS-18(Kikuchi’s Scale of Social Skills: 18 items). In the third and fourth years, the survey included questions about university life and their motivation to receive practical training.[Results] The KiSS-18 scores in the first year revealed trends similar to those indicated in prior research on nursing students. We found no significant difference in the KiSS-18 scores each year. In the third and fourth years, the factors “Dealing with feelings,” “Alternatives for aggression,” and “Planning skills” increased significantly(p<0.05). In the fourth year, “Satisfaction with studies”(p<0.05)and “Image of life after graduation”(p<0.01)increased significantly, but no difference was found for practical training and clinical techniques. In the fourth year, we found a significant difference(p<0.01)according to students’ decisions regarding their course after graduation. A moderate correlation was found between “Image of life after graduation” and the KiSS-18 scores(r= 0.45).[Considerations and Conclusions] The social skills of students enrolled in the Department of Acupuncture at this university are identical to those of students in departments teaching other medical service occupations. However, the factors that improve their social skills are not practical training and clinical techniques, but their image of life after graduation, future life course, and training to prepare for national government examinations. It is necessary to study how practical training is conducted to train acupuncturists at this university.
Full-Text

https://morinomiya.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=110&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information