Departmental Bulletin Paper 音楽科授業におけるアクティブ・ラーニング研究 : 学習者がより主体的・協働的に取り組める授業をめざして
A study on the effects of active learning in music department classes : To provide a learning class where learners can study positively and corporately

宮本, 憲二  ,  Kenji, MIYAMOTO  ,  尚美学園大学芸術情報学部音楽表現学科

26pp.51 - 69 , 2017-03-31 , 尚美学園大学芸術情報学部 , 尚美学園大学大学院芸術情報研究科
ISSN:18825370
NCID:AA12312312
Description
本研究の目的は、中学校音楽科及び高等学校芸術科音楽の授業において、生徒たちがこれまで以上に主体的に意欲をもって取り組めるようにするにはどのようにしたらよいかを学習者の側面を中心に考察するものである。研究内容として、アクティブ・ラーニングの捉え、学習者が求めるアクティブな音楽科授業の内容とは一体どのようなものか、学習者が意欲をもって主体的・協働的に学ぶ授業の構築に向け、指導者はどのような計画や方法等によりこれらの実現に向かうことが効果的かを論じたものである。研究方法は、音楽科教員を目指し、音楽科教育法を履修している学生を対象として、模擬授業における題材、発問、教材、教具等の検証を軸に考察を進めた。その結果、学習者は、教師主導型の授業よりも、能動的に取り組めるような内容の授業を多く望んでいるのではないかということが推察できること、計画・実行・評価・改善といった有機的な流れを意識した授業構築が、これまで以上に重要であること、アクティブ・ラーニングを全く新しいものとして捉えるのではなく、これまでの実践や事例を礎として、生徒の主体的・協働的な学習をさらに高めるための計画作成、これに伴う学習形態、教材、教具、発問等の吟味、検討、深化が、より一層指導者に求められること等が明らかとなった。
The purpose of this study is to consider how faculties should help learners develop and maintain motivation for study more positively than before on teaching music in junior high schools and high schools. This study focuses on the lessons for learners, who want to be music teachers. It is discussed in this study what the active learning in music lessons learners want to know is like and what kinds of plans or methods leaders should take to carry out more effective lessons where learners are positively and corporately willing to study how to compose music classes. We study how we should do in the music lessons for learners who take lessons of “guidance for music education” and want to be teachers in music by considering what kind of subjects, educational materials and educational tools should be taken and how we should ask questions on lessons of students. The results of this study make it clear that learners appear to want to take lessons where they engage in the subjects positively better than ones where they do passively, that it is more important than before to build lessons considering the organically coordinated cycle of Plan-Do-Check-Act, and that leaders are requested to investigate minutely, examine closely, and deepen such plans, styles of study, educational materials, educational tools, and inquiring methods as improve the active and corporate ability of learners.
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