Departmental Bulletin Paper Novel visualization for curriculum in silico using syllabus by a combination of cosine similarity, multidimensional scaling methods, and scatter plot: Dynamic curriculum mapping (DCM) for syllabus

高松, 邦彦  ,  村上, 勝彦  ,  Raphael-Joel, Wei Lim  ,  中田, 康夫

(10)  , pp.99 - 106 , 2017-03-31 , 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部
ISSN:21884781
Description
Japan’s Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology recently recommended thathigher learning institutions publicly disclose their course syllabuses and curriculum maps as part of a larger effort to improve the quality of education. Two well-known concerns regarding curriculum maps exist. First, curriculum maps do not include all the curricula of a given university. Second, the construction of a new map every year is difficult for most universities. To address each of these problems, we developed a novel visualization for curriculum using syllabuses by a combination of cosine similarity, multidimensional scaling methods, and scatterplots. We call this method dynamic curriculum mapping (DCM).| 近年、文部科学省は、高等教育機関に対し、教育の質保証や実質化を求めている。その一環として、様々な大学において、教育の質改善に重要な役割を果たすカリキュラムマップが作成されている。しかしながら、カリキュラムマップには、毎年の更新が難しいなどの問題があることがわかっている。そこで我々は、これらの問題を解決するために、シラバスをもとに、コサイン類似度と多次元尺度法と散布図を組み合わせて作成する新しいカリキュラムマップを開発し、動的カリキュラムマップと名付けた。本学のシラバスをもとに、この動的カリキュラムマップを作成したので、併せて報告する。
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