紀要論文 幼児期の運動発達における身体知に関する研究 - 平均台における歩行運動の発生分析 -

近藤, みづき

(10)  , pp.33 - 41 , 2017-03-31 , 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部
ISSN:21884781
内容記述
本研究は、平均台における歩行運動を課題とし、3歳児が動感創発身体知の一つである体感身体知をどのように発生させるかを明らかにするために、発生論的運動学の立場から検討した。園児の動きかたを事例的に分析した結果、園児のもつ体感身体知の充実の程度により、安定性を保つ身体の向きや足の運びかた、歩きかたのリズム、歩幅、そしてバランスを取るための重心移動の仕方に違いが現れた。体感身体知が充実している園児は、歩幅が広く、平均台の上でも地上と同じ歩きかたが見られたが、体感身体知が空虚な園児は、片足を交互に出すことができず、地上と同じ歩きかたが見られなかった。|This research attempts to clarify from the perspective of der Genesis der Bewegungsweise how the sense of body intelligence and sensation develops and gives rise to the sense of movement in three-year-old children asked to walk along a balance beam. Analysis of cases of infant movement among kindergarten children showed, according to the degree of development of their sense of body intelligence and sensation, differences in their body orientation for maintaining stability, the way they moved their feet, and their walking with respect to the rhythm, length of stride, and manner of moving their centre of gravity to keep their balance. Children with well-developed sense of body intelligence and sensation had longer strides and showed the same walking on both, the balance beam and ground. Children with no sense of body intelligence and sensation were unable to alternate one foot in front of the other and did not show the same walking on the beam and ground.
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