Departmental Bulletin Paper 楽器作りから見えてくるもの : パンフルートづくりの実践を通して
What We Can Find by Making Musical Instruments : Through the Lectures of Making Pan Flutes

松園, 洋二

(17)  , pp.40 - 58 , 2017-03-31 , 平安女学院大学
ISSN:1346227x
NCID:AA11520700
Description
 楽器というものは本来、人々の生活、文化、環境と密接に関わりをもっていた。しかし今日の音楽教育では、人間と楽器、そして音楽とのかかわりの根源が見失われているのではないか。楽器を自らの手で作ってそれらを演奏することは、音楽の原点に立ち返る活動だと考えられる。そこで本稿では「子ども教室」、教員免許状更新講習、京都精華女子高等学校で筆者がこれまでに実践したパンフルート作りを通して、楽器作りから何が見えてくるかを明確にしようとした。アンケートやレポートによる調査から、楽器作りは非常に多様な教育的意義を持ちうる活動だということが明確になった。また算数、理科、社会、図画工作などの他教科との関連性が深いことから、楽器作りは総合的な学習活動となりえるであろう。
A musical instrument was originally closely connected with people's life, culture, and environment. But in the current music education, I suspect that the primary relationship between mankind and musical intruments, or music is getting lost. It is thought that making musical instruments by ourselves and playing them is an activity in whic we can return to the starting point of music.There fore in this paper, I tried to reveal what we could find by making musical instruments, through the lectures of makin pan flutes at "Kodomo-Kyoshitsu", at the teaching certificate renewal course and at Kyoto Seika Girls' High School. As a result of investigationn by questionnaires and their descriptions., it was shown that making musical instruments had extremely diverse educational significance.Also, making close relations with other subjects, such as mathematics, science, social studies, drawing and crats, making musical instruments can be an integrated study.
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