紀要論文 リッチモンド小学校の日本語イマージョン教育
Japanese Immersion Education in Richmond Elementary School

塩見, 和広

内容記述
2011年から、公立小学校での英語教育が英語活動という形で導入された。その成果を検証するにはまだ期間が浅いが、TOEICやTOEFLの結果から判断すると、現時点では中国、台湾、韓国等から大きく水をあけられている。中央教育審議会への次期学習指導要領の答申の素案の中で文部科学省は、グローバル人材の育成を目指し、2020年には小学校英語活動を教科にし、中学校や高等学校での英語教育では「読む」「書く」「聞く」「話す」の4技能のさらなる充実に向けて、外国語教育や国際交流の様々な取り組みを提示している。  日本における英語教育の改善には、国内外の先進的な取組から学ぶことは非常に重要となる。この論文では、本学の協定校である米国オレゴン州ポートランド市のリッチモンド小学校での日本語イマージョンについて、現地取材を通じてその歴史的背景から授業内容にいたるまでを考察する。語学教育の理想的な姿であるバイリンガルによる教育課程の具体例から、日本の小学校での英語教育に与える示唆は多い。
In 2011, English education was introduced at elementary schools as an English activity. So at this stage it is too early for us to evaluate the results of English education at elementary schools with any degree of accuracy. However, Japan's English proficiency levels of TOEIC and TOEFL are considerably lower in comparison to other countries such as China, Taiwan and South Korea. A draft report to Central Council for Education tabled by Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology proposes that starting in 2020, English will become a subject at elementary schools. Furthermore, various new proposals will be introduced to English education and international cultural exchange at junior high schools and high schools, in order to further improve the four skills of reading, writing, listening and speaking in English education. It is quite important to learn from advanced systems and skills of schools, both in foreign countries as well as Japan. In this paper, I wish to note the historical background to classroom activities which I studied at our partner institution Richmond Elementary School in Portland, Oregon, USA. Richmond Elementary School has been teaching Japanese immersion education. There are many suggestions that Japanese elementary schools can learn from various examples of an ideal style in language education, by utilizing a bilingual system.
本文を読む

https://kobe-shinwa.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=2258&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報