Departmental Bulletin Paper 音楽を用いて子どもと向き合う重要性を考える/音楽療法士の音楽による映し返しを通して
Thinking the Importance to Face-to-Face with a Child through Music: The Use of Music to Reflect the Emotional State in Music Therapy
オンガク ヲ モチイテ コドモ ト ムキアウ ジュウヨウセイ ヲ カンガエル / オンガクリョウホウシ ノ オンガク ニヨル ウツシカエシ ヲ トオシテ

高橋, 真喜子  ,  Makiko, Takahashi  ,  鈴鹿大学短期大学部  ,  Suzuka Junior College

Description
子どもの心を理解し、受容し、対話を持つためには、子どもと「向き合う」必要があるが、それはその子が何をどのように感じているのか、どのように世界を体験しているのかを考え、その子の状態を認識したことを子どもに返していくことだといえよう。音楽療法においては、対象者の状態を音楽に反映させて、聞こえる形で返していくことが「向き合うこと」だと考える。対象者は、聞こえる音楽の中から自分の内的体験と同質のものを感じ取ることで、自分が認識してもらえたことがわかるのである。対象者の心理面の発達や心理的問題の改善を目的とする音楽療法の場合、音楽を通して対象者の真の姿と向き合い、対話を持つことが重要である。従って、対象者の音楽的反応が、音楽刺激に対する反応ではなく、対人関係として意味を持つものとなるように、音楽療法士は音楽の用い方を考えていかなければならない。本稿では、母子関係において、Winnicott (1971)の言う母親の「映し返し」が子どもの心理面の発達に与える影響と、音楽でその映し返しを再現する方法について考察する。具体的には、音楽による「映し返し」の活用法を、症例をあげながら、対象児が映し返しにより自己の情動の存在に気づき、人との関わりを求めるようになるまでの過程を考察し、映し返しの音楽を用いることの重要性について検証する。
This Paper explores the importance and the meaning of using music as a medium to facetoface with the inner state of a child. In order to face-to-face with a child in music therapy setting, music therapist needs to sense and feel how the child is experiencing the world and reflect it back to her through music developing into musical dialogue. However, the responses of a child should not be a mere reaction to musical stimulation but of which carries the meaning of personal relationship. The therapists' role is to describe the inner state of the child through music and allow the child to hear herself in the music and become aware that music is related to his/her inner experiences. In this paper, I will look at mother-infant relationship and explore the effect of mother's "reflecting" (Winnicott 1971) on the emotional development of an infant and consider how to create this "reflecting" through music in music therapy setting. Then, I will introduce a case study of music therapy with a child who had difficult relating to people, both musically and personally, and explore how the "reflecting" has led the child to acknowledge her own emotional state and began to seek for personal interaction.
Full-Text

https://suzuka.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=1911&item_no=1&attribute_id=19&file_no=1

Number of accesses :  

Other information