紀要論文 心学思想と天理教に関する民衆思想史的一考察 : 両者が共有する“心の思想”の変容可能性について
シンガクシソウトテンリキョウニカンスルミンシュウシソウシテキイチコウサツ : リョウシャガキョウユウスル“ココロノシソウ”ノヘンヨウカノウセイニツイテ
A Study on the Teachings of Shingaku and Tenrikyo from the Historical Viewpoint of Folk Ideology : On the Changeability of the "Thought of the Mind" Shared by Both
論文

金子, 昭

23pp.1 - 24 , 2017-03-26 , 天理大学おやさと研究所
ISSN:1341738X
NII書誌ID(NCID):AN10491529
内容記述
本稿は、日本の近世・近代の民衆思想史の観点から、心学思想と天理教の教えについて、とくに倫理・道徳に関する思想的側面に焦点を当てて、比較思想論的に論じるものである。最初に、教祖中山みき在世当時の大和の心学講舎の状況、そして中山みきと同時代人であり、同じく大和在住の老農・中山直三の心学に関わる言行を概観する。次に、天理教の教えと心学思想の親和性及び異質性について論じる。「心のほこりを払う」という、倫理思想面で通底する文言も、心学道話では分限思想の枠組みの中で捉えられるが、『おふでさき』では心身相関論の文脈の中で宗教的救済へと伸びる射程を持つ。この救済内容の教説が「しんがくこふき」を超える「にほんのこふき」となる。 上述に加え、心学講舎に仮託した明治10年代の天理教の公認運動(京都の明誠社、大阪の心学道話講究所天輪王社)の経緯とその後について論評する。明治以降、心学もまた神道思想に傾斜して変容していく。しかし、心学にはその歴史的制約を超える“心の思想”が含まれ、それは独自の普遍性をもはらんでいる。この“心の思想”は天理教においても共有されるものであるが、歴史的にそうであった以上に融通無碍な性格を有し、ただ体制順応に心を矯正していくばかりではなく、逆に体制変革的な力を心につけさせることもできる。天理教の救済思想の内にはそうした展開可能性が見出される。
This essay is an attempt to discuss the teachings of Shingaku and Tenrikyo in a manner of comparative thought, with focus on the philosophical aspect of ethics and morality, from the viewpoint of the history of folk ideology during Japan's recent and modern times. First it provides an overview of the state of the Shingaku association in Yamato during the time of physical presence of Oyasama, and of the life of Naozo Nakamura-a famous agriculturalist and a contemporary of Miki Nakayama who also lived in Yamato-in relation to Shingaku. Second, it discusses affinities and difference between the teachings of Tenrikyo and the philosophy of Shingaku. Though the idea of "sweeping away the dust of the mind" appears common to both as ethical thinking, Shingaku Dowa proposed it in a frame of reference based on the concept of limitation by social status while Tenrikyo's Ofudesaki shows the possibility of extending its application to religipus salvation in the context of mind-body correlation. This teaching of soteriological significance becomes the "Divine Record of Nihon" that transcends the "shingaku koki" or Shingaku Lectures. In addition, this essay reviews the course and consequence of Tenrikyo's movement to obtain official recognition under the pretense of the Shingaku association (such as Meiseisha in Kyoto and Shingaku Dowa Kokyusho Tenrin-O Kosha in Osaka) during the second decade of the Meiji period. After the Meiji period, Shingaku also transformed itself by leaning toward the Shintoistic thought. However, Shingaku contained the "thought of the mind" that goes beyond its historical limitation-an idea that has universality of its own. This "thought of the mind"-also shared by Tenrikyo-possesses a characteristic more liberating than it was historically. Not only does it serve to correct the mind to adapt to the establishment but, conversely, it can accord the mind a revolutionary power against the establishment. A potential of such development can be recognized in Tenrikyo's teaching of salvation.
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http://opac.tenri-u.ac.jp/opac/repository/metadata/4195/OYS002301.pdf

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