Departmental Bulletin Paper 台湾先住民族とキリスト教伝道 : とくにタイヤル族の長老教会について
タイワンセンジュウミンゾクトキリストキョウデンドウ : トクニタイヤルゾクノチョウロウキョウカイニツイテ
Aboriginal Peoples of Taiwan and Christian Mission : The Case of the Presbyterian Church of the Atayal Tribe

金子, 昭

22pp.23 - 47 , 2016-03-26 , 天理大学おやさと研究所
ISSN:1341738X
NCID:AN10491529
Description
本稿は、台湾の先住民族におけるキリスト教伝道の歴史と現在について論じるものである。その際、主にプロテスタント最大の教派である台湾基督長老教会について、またその中でも先住民族タイヤル族のキリスト教会について取り上げる。 最初に台湾におけるキリスト教伝道史を概観した上で、日本統治時代(1895-1945)に先住民への伝道を志し、タイヤル族の村落で医療奉仕を行った井上伊之助の生涯を振り返り、彼が先住民社会に果たした貢献について述べる。当時、先住民族へのキリスト教伝道は台湾総督府により禁止されていたが、伊之助はそうした困難の中で医療奉仕を献身的に行った。彼は、タイヤル族の宗教観をよく理解し、キリスト教伝道の可能性について先見的な見方を得ていた。第二次世界大戦後は、先住民社会でのキリスト教伝道が解禁され、キリスト教のあらゆる教派・会派が積極的な伝道を展開した。長老教会も1954年から10年間展開した「教会倍加運動」で教会及び信徒数を文字通り2倍にするなど、教勢を進展させた。そうした過程の中で先住民伝道も拡大した。この伝道に関しては、カナダ出身のディクソン牧師夫妻の活動が顕著である。先住民社会での宣教者育成のため、ディクソンの委嘱で聖書学校が1946年に花蓮県で設立され、玉山神学院として今日に至っている。 現在、キリスト教の伝道は安定期に入っているように見える。その一方で、貧困や失業など先住民社会がかかえる問題と、カリスマ運動の台頭などキリスト教がかかえる問題とが顕在化してきている。これらの諸問題を解決すべく、先住民キリスト教長老教会は生活及び信仰の両面で粘り強く取り組みを行っている。
This essay discusses the history and current state of the Christian mission for the aboriginal peoples of taiwan. It mainly focuses on the largest protestant denomination, the Presbyterian Church of taiwan, in particular the church of the Atayal tribe. After an overview of the history of the Christian mission in Taiwan, this essay reflects on the life of Inosuke Inoue who, determined to evangelize peoples, provided volunteer medical services in the villages of the Atayal tribe during the era of Japanese rule (1895-1945), and highlights his contributions to the aboriginal community. At the time, the Christian mission for the aborigines was banned by the Government-General of Formosa. Under such difficult circumstances, however, Inosuke dedicated himself to volunteer medical services. He had a good understanding of the Atayal's religious views and the foresight to see the potential of the Christian mission. After the Second World War, the ban on the Christion mission for aboriginal communities was lifed and a variety of Christian denominations and sects actively engaged in missionary work. As a result of the "double-the-church" movement it carried out for a decade from 1954, the Presbyterian Church increased its size by literally doubling the number of churches and followers. The mission for the aborigines also realized expansion, to which Pastor James Dickson and his wife, both from Canada, made notable contributions. At his request, a Bible school was established in 1946 in Hualien County in order to train missionaries for the aboriginal mission. It has since been serving its purpose, now as Yu-Shan Theological College and Seminary. At present, the Christian mission appears to be in a stable phase. Coming to the surface, on the other hand, are the problems of the aboriginal communities such as poverty and unemployment and the problems of Christianity including the Charismatic Movement. The aboriginal Presbyterian Church is trying to address these problems with persistent efforts in both areas of life and faith.
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http://opac.tenri-u.ac.jp/opac/repository/metadata/4020/OYS002202.pdf

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