Departmental Bulletin Paper 新入生の学生相談室の認知度と学生相談員が授業を担当することとの関連
The Relationship Between Freshmen's Degree of Recognition of Student Counseling Office and the Effect of Counselor Taking Charge of the Lecture
The Relationship Between Freshmen's Degree of Recognition of Student Counseling Office and the Effect of Counselor Taking Charge of the Lecture

橋本, 和幸  ,  小室, 安宏

Description
本研究は,学生相談員が授業を担当することが,ある大学の新入生が学生相談室や学生相談員をどの程度認知しているのかということに影響するかを検討することを目的とする.2015年の7月に調査を実施した.調査対象者は医療系学科の学生243名であった.結果は,新入生たちは学生相談員を,授業を通して知っていた。それ以外では,学生相談室の存在は,大学のアナウンスや教員の紹介で知っていた.しかし,学生相談室の場所までは分かっていなかった.さらに,個々の相談員のことは,授業で出会う以外ではほとんど知る機会がなかった.このため,相談員が様々なアウトリーチ活動を行う余地があるものと考えられる.
In this study, the goal is to examine the relationship between fresh person’s degree of recognition of the student counseling office and the effect of taking charge of the lecture by counselor. In July of 2015,243 fresh persons in Faculty of Health Science were investigated. As a result, they knew a student consultancy one through a session. Besides, by announcement of the Faculty office or teachers, they knew the students counseling office existed. However, they didn’t know where it was. There were few opportunities that the students met counselors. Therefore, it's necessary for counselors to bolster some outreach activities.
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