Departmental Bulletin Paper 制度的場面における会話の終結に関する一考察 : 実習反省会の観察から
A Study of Conversation Closings in Institutional Settings: Analysis of Evaluation Meetings of Teaching Practice

居關, 友里子  ,  Yuriko, ISEKI

(13)  , pp.51 - 64 , 2017-07 , 国立国語研究所
ISSN:2186-134x print2186-1358 online
NCID:AA12536262
Description
本研究では制度的場面における会話の終結について明らかにするために,実習反省会の場面について観察を行った。先行研究の指摘する日常会話の終結の手続きを手がかりに観察したところ,会話を終結させるか否かの交渉部分に特徴的なやり取りが見られた。ここには言い残しがあるか否かを言語表現で明示的に確認するもの,およびこの交渉の機会が全く示されないものの二つの型が観察された。後者のような終結が可能であることから,終結の直前ではなくそれ以前の部分において,終結に向けた組織がなされていることが予想され,これを担う資源として,以下の二つを取り上げた。一つは期待される反省会の内容と扱われる順序に関する情報「実習反省会の構造」,もう一つは「何かいい忘れた人はいませんか」といった発話や,談話標識,沈黙,当該発話が扱っている話題を示す表現などといった,現在の発話がどのような局面におけるものなのかを示す発話中の資源「構造化の手がかり」である。参与者はこの二つを対応付けることによって現在の発話の位置を知ることが可能になり,そのため反省会が進行していること,つまり会話終結に向かっていることを反省会の進行中も要所で確認することができることが示唆された。
In this study, we examined interactions in evaluation meetings to reveal the procedures involved in closing talk-in-interaction in institutional settings. Based on previous research on closing ordinary conversations, we observed the last section of evaluation meetings and identified the characteristic construction used to negotiate whether or not the meeting should be ended.There were two contrasting types: The first was a method in which the chairperson would ask the other participants explicitly whether they have anything to say or not, whereas the second type of closing meetings presents no opportunity for such negotiation at all. Although we can close meetings using the latter technique, it is reasonable to state that the organization of the closing of an interaction is evident not only just before the closing but also in the earlier part of the session.We identified the following resources used in organizing the closing of a meeting for the earlier part: (1) cues to structuralizing talk, namely, resources that indicate the phase of the utterance produced, such as “Do you have any other comment?” as well as discourse markers, silence, and expressions about the topic mentioned; and (2) the structure of the meeting, that is, the information about the meeting agenda as expected by the participants. By using these resources, participants can understand the position of the utterances produced in the interaction in real time; as a result, the participants can realize that the meeting would end.
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