Departmental Bulletin Paper 非漢字系日本語学習者がレストランのクチコミから情報を得るときの方略と困難点
Strategies and Difficulties in Reading Restaurant Reviews on a Webpage for Japanese Language Learners from Non-Kanji Cultures

桑原, 陽子  ,  Yoko, KUWABARA

(9)  , pp.101 - 119 , 2015-07 , 国立国語研究所
ISSN:2186-134x print/2186-1358 online
NCID:AA12536262
Description
本研究では,非漢字系日本語学習者が日本語で書かれたグルメサイトのクチコミを読むとき,どのような点に注目して自分に必要な情報を得るのか,その過程でどのような難しさがあるのかを明らかにする。非漢字系日本語学習者19名にグルメサイトに掲載されているイタリアンレストランのクチコミを読んでもらい,その読解過程を学習者による内省報告とインタビューによって明らかにした。その結果,次の(i)から(vi)が明らかになった。(i)非漢字系学習者は,評価を表す表現,特に否定的な表現に注目して読む。(ii)非漢字系学習者は,逆接を示す表現「けど」「が」「でも」などに注目して読む。(iii)非漢字系学習者は,積極的に不要な情報を読み飛ばす。(iv)非漢字系学習者は,上級学習者でも,「CP」や「イマイチ」などの店の評価を表す重要な表現がわからない者が多い。(v)非漢字系学習者は,上級学習者でも,疑問形で意見を述べる表現の意味がわからない者が多い。(vi)非漢字系学習者は,ウェブサイトに特徴的な表記の使用が原因で,意味が正しく理解できないことがある。
The purpose of this paper is to investigate how Japanese language learners whose native languages are not written with Kanji extract useful information from restaurant reviews written in authentic Japanese and the comprehension difficulties that arise. Nineteen Japanese learners from non-Kanji cultures participated in this research. They read restaurant reviews on a website while simultaneously reporting their reading process. The results showed the following: (i) Japanese learners tend to skim and scan the text in order to get information that reflects an evaluation of the restaurant, especially negative expressions. (ii) Japanese learners tend to acquire information from an adversative conjunction (e.g., kedo [though], demo [but]). (iii) Japanese learners tend to skim and scan the text and skip over useless information. (iv) Many Japanese learners, including advanced learners, have difficulty fully understanding important expressions that reflect an evaluation of the restaurant (e.g., CP [Cost Performance]). (v) Many Japanese learners, including advanced ones, have difficulty understanding expressions that can carry negative connotations (e.g., doo nan deshoo ka? [How is it that?]). (vi) Japanese learners are unable to understand the meaning of basic vocabulary because of the special characters on the website.
Full-Text

https://repository.ninjal.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=472&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information