Journal Article 原価企画の実態調査に関するレビュー研究 : 原価企画の目的観の推移についての考察
Review on Survey Studies of Target Costing : Shift in the Purpose of Target Costing

趙, 〓〓  ,  Tingting, Zhao  ,  北海道大学  ,  Hokkaido University

26pp.143 - 153 , 2015-05-01
ISSN:09171738
NCID:AA12328006
Description
原価企画は開発された当初に,「原価低減」を目的として利用されていた。時の経過と原価企画の普及に伴い,「顧客ニーズにあった製品開発」,「品質」,「新製品のタイムリーな導入」,「利益の作り込み」など多様な目的が認識されるようになり,原価企画の目的が原価低減から利益管理に移したという見解は増えてきた。多様な目的に基づく原価企画の定義も多様に存在し,そのため,原価企画の正体がますます見えなくなる。本稿では,原価企画の正体を明確にするため,原価企画の目的に着目することにした。原価企画の目的に対する研究者の見解と実務家の認識を比較して,両者の間の関係を検討することにより,原価企画の正体を探りたい。
Target costing was used for the purpose of "cost reduction" at the beginning of being developed. As the spreading of Target costing, various purposes start to be recognized, like "needs of customers", "the quality", "timely introduction of a new product", "profit management" and so on. And then opinions that the purpose of target costing has moved from cost reduction to profit management have increased. Based on these various purposes, Target costing was defined variously, and the real target costing becomes uncertain. To make the character of target costing clear, I aimed at the purpose of target costing, checking the relationship between both of the researcher's view to the purpose of target costing and the recognition by business about the purpose of target costing.
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