Journal Article 経営者利益予想に見られるラチェット効果と予想誤差への影響 : 管理会計からのアプローチ
Management Forecasts Ratcheting and its Effect on Management Forecast Errors : Management Accounting Perspective

安酸, 建二  ,  Kenji, Yasukata  ,  近畿大学経営学部  ,  Faculty of Business Administration, Kinki University

Description
日本の証券取引所に上場している企業は,証券取引所の要請に従って決算短信において次期の利益予想を発表する.近年の質問票調査は,この経営者利益予想が組織内部の利益計画や予算と密接に連動していることを明らかにしつつある.これは,予算をはじめとする管理会計の立場から経営者利益予想を研究する必要性を喚起する.本研究の目的は,管理会計の領域で蓄積された利益目標の設定におけるラチェット効果の知見に基づいて,経営者利益予想およびその予想誤差に見られる傾向が説明可能であることを示すことにある.分析の結果,経営者利益予想においてラチェット効果が見られ,さらに,ラチェット効果が経営者利益予想誤差に影響を与えていることも明らかになった.管理会計からのアプローチは,従来,財務会計の研究領域とされてきた経営者利益予想に関する理解を一層深めることに貢献する.
The Stock Exchange in Japan requires Japanese firms listed on the exchange to report management earnings forecasts in their annual press releases. Recent questionnaire surveys on management forecasts have revealed that they are closely linked with internal budgets. This finding calls for the management accounting perspective when studying management earnings forecasts. The purpose of this study is to explain the management earnings forecasts and forecast errors based on the idea of budget ratcheting. The empirical analysis indicates that budget ratcheting has an impact on management earnings forecasts and forecast errors, suggesting that management accounting approach enriches our understanding of management earnings forecasts.
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