Departmental Bulletin Paper 被虐待児の閉ざされた心を開く音楽遊び
Music Play to Open the Closed Heart of the Ill‐treated Child

松原, 由美  ,  まつばら, ゆみ  ,  Yumi, MATSUBARA

Description
本研究は,「音楽遊び」が被虐待児の傷ついた社会性の改善・向上にどのような効果を有するかを検証することを目的とする。虐待された子どもにはさまざまな問題行動や臨床症状が見られ,なかでも社会性の欠如や未発達は,被虐待経験による後遺症を克服して健全な発達を遂げるのを阻害する重要な要因である。それは社会性が未発達だと子ども期の生活に支障を来しやすいだけでなく,社会に出てからも適切な人間関係を結ぶことが困難になると考えられるからである。音楽遊びが問題の克服に効果を持つのではないかとの仮説に立って,児童養護施設に措置されている被虐待児を対象に,約8カ月にわたり,計20回(1回45~ 50分程度)の音楽遊びを集団で実施し,沢宮(1998)の「幼児用社会性尺度Jを使用して評価することで,社会性スキルがどのように変化したかをとらえることとした。あわせて,担当保育士による観察およびVTR記録によって,音楽遊びのどのような局面で,対象児の態度や表情に変化が現れたかとらえることにした。その結果,音楽遊びは被虐待児の傷ついた社会性を改善し,閉ざされた心を開くのに一定の効果があることが明らかになった。
This study airns to examine the effect of improving sociability in abused children, through the implementation of "music play". The children were inclined toward a lack of sociability, which is a characteristic of abused children, and due to this they experienced difficulties in living in their nursing facility as well as in the kindergarten. To address this, "music play" was conducted in groups in the children's nursing facility twice a month, totaning 20 times (approximately 45-50 minutes for one session) over a period of eight months. The level of skill of child A was examined through a skill-level survey in which the levels of co-operation, self-restraint, and self-expression were assessed through an interview conducted by a childcare worker after the implementation of each music play session. Additionally, the method of evaluation used by the childcare worker in charge involved providing scores by utilizing a sociability scale questionnaire. This study demonstrated that "music play" developed sociability in abused children.
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