紀要論文 0verview of the Major Researches on TOEIC Tests in University English Curricula 

下村, 冬彦  ,  Fuyu, SHIMOMURA

内容記述
2003年の文科省の「英語が使える日本人育成のための行動指針」の発表以来、大学の共通英語科目においてTOEICを扱う大学が増えている。就職においてもTOEICスコアの要求が過熱傾向にあることから、今後も大学でのTOEICへの取り組みは増加するものと思われる。本論文では、1)現在の大学の共通英語教育におけるTOEICを取り巻く状況と経緯、2)TOEICを共通英語科目で扱う事への批判、3)どのようなTOEIC対策クラスの教授法の有用性がこれまでに検証されてきたか、の3点を先行論文を繙いて検証し、今後のより良いTOEICクラスの指導に向けどのような研究が有用かを検証した。
Recent trends of including TOEIC preparation into general English curriculum at higher educational institutions in Japan have further accelerated as most college graduates need to have certain TOEIC scores to launch thier career paths after graduation. To better understand the current situation surrounding TOEIC test in Japanese universities and identify its future directions, this paper explores: 1) how TOEIC was introduced to university English curricula, 2) the criticisms against teaching TOEIC preparation classes in general English curricula, 3) what has been researched about the effective pedagogies for university TOEIC preparation classes and 4) the areas that require further researches.
本文を読む

https://kobe-c.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=5325&item_no=1&attribute_id=45&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報