Departmental Bulletin Paper Analyses of Skill Development through Essay Writing on Criterion Topics

田岡, 千明

Description
The paper analyzes essay topics in the Criterion service, an online writing tool developed by Educational Testing Service, by categoraizing them into the personal, socio-personal, or social categories and identifying what writing skills and related abilities are required in each essay topic, in order to find out how these skills and abilities are developed though writing on Criterion essay topics. The analysis offers the following six findings:(1)there is a shift in focus from personal topics to social topics with the advancement of students' grades, as well as a shift on observational abilities from awareness of daily occurrences to that of social phenomena, (2) there is a focus on developing imaginativeness,creativity,emotional description, and perceptual desciption,rhetorical abilities in pre-college education, (3) abilities of explaining reasons, cause-effect analysis, and comparative analysis are focused in college-level education,which emphasizes in essay writing, (4) merit analysis is emphasized at college business-focused levels, (5) students are encouraged to philosophize about their life through reflections on their life experiences at the college preparatotory level, and (6) students are encouraged to develop their abilities in philosophical thinking for value judgment at college levels and GRE levels. In addition, it points out the two notable characteristics of essay topics in Criterion: the presence of essay topics designed to develop students' abilities to assert themselves to a specific target, and the presence of essay topics designed to develop leadership abilities in students.
本論文では、English Testing Serviceにより開発された英語ライティング指導ツール、Criterionで提供されているトピックを分析する。第一にトピックが個人的・社会個人的・社会的なものであるかによって分類し、第二にそれぞれのトピックがどのような作文能力とそれに関連した能力を開発しようとしているかという観点から分析する。分析の結果、(1)学年が上がるにつれ、個人的なトピックから社会的なトピックへ、そして日常的な事柄に関する観察力から社会的な問題に関する観察力へと焦点が変わっていること、(2)小中高校では、想像力、創造力、感情的描写力、知覚的描写力、修辞的な言語能力の発達に重きをおいていること、(3)大学では説得力に重きをおくため、理由説明力、因果関係分析力、比較分析力に重きが置かれていること、(4)利点分析は大学のビジネス分野で主にみられること、(5)大学準備レベルでは人生経験について深く考えさせていること、(6)大学・GRE レベルでは哲学的思考力を鍛えようとしていることがわかった。さらに、自分を特定の相手に対して売り込む能力やイニシアティブをとる能力を鍛えるトピックの存在にも言及する。
Full-Text

https://kobe-c.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=5292&item_no=1&attribute_id=45&file_no=1

Number of accesses :  

Other information