Departmental Bulletin Paper 高校入試問題と小学校算数科の内容の関わり : 根号を含む数の計算と単位の考え、数についての感覚との関わりについて
Relation between the High School Entrance Examination and Elementary School Arithmetic : Considering Numbers Using a Unit and Number Sense and Square Root Calculation
コウコウ ニュウシ モンダイ ト ショウガッコウ サンスウカ ノ ナイヨウ ノ カカワリ コンゴウ オ フクム カズ ノ ケイサン ト タンイ ノ カンガエ カズ ニ ツイテノ カンカク トノ カカワリ ニ ツイテ

田村, 壽  ,  Hisashi, TAMURA

Description
本論文は、小学校算数科で学習する「単位の考え」と「数についての感覚」が中学校数学科で学習する「根号を含む数の計算」の指導に影響することを示し、その指導の留意点を示したものである。最初に、小学校算数科と中学校数学科との関連の重要さを示す。次に、公立高等学校入学試験問題における根号を含む数の計算問題の実態を明らかにする。最後に、「根号を含む数の計算」と「単位の考え」、「数についての感覚」との関連を明らかにし、指導上の留意点を示す。
This article shows that "considering numbers using a unit" and "number sense" influence theinstruction of square root calculation. I present things to keep in mind during instruction. I show the importance of the association between elementary school arithmetic and junior high school mathematics. I clarify the current issue regarding calculating the square root during the high school entrance examination. I show that "considering numbers using a unit" and "number sense" relate to "the calculation of the square root". I present things to keep in mind in the instruction.
Full-Text

https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=4258&item_no=1&attribute_id=18&file_no=2

Number of accesses :  

Other information