紀要論文 異なる保育形態における保育園4 歳児の音楽的表現の動作解析 : MTw システムを用いて
Body Movement Analysis of 4 Year Old Children’s Musical Expression in Nursery Schools with the Different Childcare Forms: Utilizing the MTw System.
コトナルホイク ケイタイ ニ オケル ホイクエン 4サイジ ノ オンガクテキ ヒョウゲン ノ ドウサ カイセキ MTw システム オ モチイテ

佐野, 美奈  ,  サノ, ミナ  ,  Mina, SANO

内容記述
この研究の目的は、異なる保育形態の保育園で、幼児の音楽的表現について、MTw システムによる動作解析を行うことである。2013 年度には、遊び中心の保育形態をとるU 保育園の音楽的表現の動作解析データと、日常生活の感覚訓練についてモンテッソーリ・メソッドをとるK 保育園の日常生活における音楽的表現の動作解析データとが比較された。MEB プログラムは、2013 年に実践されず、2014 年に実践された。その結果、MEB プログラムの実践をしなかった2013 年においては、移動平均加速度の値に変動はあまり見られなかったが、2014 年には著しく変化していた。2014 年度の移動平均加速度の最大値の方が、2013 年度の値よりも大きかった。MEB プログラムの実践を行った2014 年には、4 歳児は、多様な速度で音楽的表現を創造し始めた。さらに、U 保育園児の方が、K 保育園児よりも、2013 年度から2014 年度への移動平均加速度最大値の伸びが大きかった。日常生活でふりや劇化の経験の多い遊び中心の保育形態のU 保育園の音楽的表現における動きの要素の変化は、日常生活で規則性を見い出す経験の多いK 保育園児の変化よりも大きかった。
The purpose of this study is to carry out the movement analysis of 4 year old children’s musical expres- sion in nursery schools with different childcare forms using MTw system. The data of the movement analy- sis of U nursery schoolers in a childcare form mainly on play was compared with K nursery schoolers’ data of the movement analysis of musical expression in a childcare form with the Montessori Method. The prac- tice of the MBE program was not carried out in 2013 but 2014.As a result, fluctuation of the value of the moving average of the acceleration was little observed in 2013, but the moving average of the acceleration remarkably changed in 2014. The maximum of the moving average of the acceleration in 2014 was larger than the value in 2013. 4 year old children began to create musical expression with various velocities in 2014 with the practice of the MEB program.Furthermore, U nursery schoolers’ increase of the data of the moving average of the acceleration from 2013year to 2014year was larger than K nursery schoolers’ increase of the data. The change of movement element in musical expression of U nursery schoolers who had many experiences to create make believe play and dramatization was larger than the change of K nursery schoolers who had many experience to find out regularity in everyday life.
本文を読む

https://osaka-shoin.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=4091&item_no=1&attribute_id=18&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報