Departmental Bulletin Paper 幼児の音楽的表現のMVN システムによる定量的分析 : 異なる保育形態の保育園5 歳児を中心に
Quantitative Analysis Utilizing the MVN System of the Musical Expression in Early Childhood: Mainly 5 Year Old Children in the Different Childcare Forms of Nursery Schools
ヨウジ ノ オンガクテキ ヒョウゲン ノ MVN システム ニヨル テイリョウ ブンセキ コトナル ホイク ケイタイ ノ ホイクエン 5サイジ オ チュウシンニ

佐野, 美奈  ,  サノ, ミナ  ,  Mina, SANO

この研究の目的は、幼児の音楽的表現における動きの要素について、3D モーションキャプチャーを用いた動 作解析を通して、音楽的諸要素の認識と動きの要素との関係性を、より明確に捉えることができる方法について考察 することである。そのために、異なる保育形態における保育園 5 歳児に、筆者開発による MEB プログラムの実践過 程において、MVN システムによる動作解析の定量的分析を行った。その結果、音楽的表現における動きの要素の変 化が、移動距離、移動平均速度、移動平均加速度の変化を辿ることを通して、可視的に捉えられた。特に、移動平均 加速度の変化が、幼児の音楽的表現における動きの要素の変化を最も表していた。遊び中心の保育形態にある U 保 育園児については、日常の園生活でふりを多く経験するために、自発的なふりが劇化に繋がる動きの表現へと移行す ることによって、音楽的表現における動きの要素が増加していると考えられた。日常生活の感覚訓練に関してモンテッ ソーリ・メソッドの保育形態にある K 保育園児については、事象の有する規則性を感得する経験が多いために、音 楽的諸要素の認識によって動きの表現が誘発されたと考えられた。
The purpose of this study is to consider a method to inspect the relationship between the recognition of musical elements and the movement element through the movement analysis using 3D motion capture more definitely about the musical expression in early childhood. Therefore I practiced MEB program to the 5 year old children in the different childcare forms. I carried out the movement analysis with the MVN system every activity phase in the practical process. As a result, the change of the movement element in the musical expression was caught through the movement distance, the moving average of velocity, and the moving average of acceleration visually. Specifically, a change of the moving average of acceleration expressed the change of the movement element in the musical expression. It was thought that the movement elements in the musical expression increased because a voluntary movement expression was shifted from make believe to dramatization by the U nursery schoolers who were in childcare form mainly on the play. Because there was much experience to realize regularity in the phenomenon, it was thought that the recognition of musical elements caused the movement expression about the K nursery schoolers who were in the childcare form of the Montessori method of sensory training concerning everyday-life.

Number of accesses :  

Other information