紀要論文 An Exploration of Creative Sentence Writing as a Means for EFL Vocabulary Acquisition
EFL(外国語としての英語)の語彙力向上の手段として用いられるオリジナルの英文作成に関する調査

ローソン, トム  ,  ヴァンドゥーセン, ブレンダン  ,  大渡ドーガン, ジョン パトリック  ,  Thom, RAWSON  ,  John Patrick, JOWATARI-DORGAN  ,  DEUSEN Brendan, VAN

17pp.97 - 103 , 2017-03 , 長崎国際大学
ISSN:1346-4094
NII書誌ID(NCID):AA11766493
内容記述
外国語としての英語(EFL)が適切に機能するための、語彙学習の実践における効果(Schmitt, 2008)として、豊富な語彙力が欠かせないとの見解が示されている。学生の語彙力を向上させるための包括的プログラムにおける、一連の基本的な核となる授業でのアクティブ・ラーニング活動と、授業外での自習活動を利用することにより、語彙学習の実践における効果を調査し、詳細に説明する。調査するための手段と方法として、一週間毎の語彙練習、評価、そしてフィードバックを行う。同プログラムは、2014年4月に開始された英語のみを活用する集中プログラムの一環として行うこととする。また、本研究ノートは、語彙力の成績評価と学生の全体的な理解度に基づいた活動の初期所見とその調整も含まれている。そして、学生が積極的に学習できる環境を維持すると同時に、学生の語彙力を高めることを第一の目標とする。初期段階においては、学生の英語力のレベルに関わらず高い成果を示していない。また現時点において、総合的効果に関しても正確に評価されていない。しかしながら、本研究ノートは、長期間に渡って継続される語彙学習研究プログラムの出発点であると位置づけることが可能である。
To function properly in English as a Foreign Language (EFL), reflections on vocabulary learning practices show that a large vocabulary is necessary (Schmitt, 2008). Using core set of in-class active learning activities and outside of class self-study activities in a comprehensive program for increasing student vocabulary abilities, reflections on vocabulary learning practices are explored and explained in detail. The procedures and methods include a weekly cycle of vocabulary practice, assessment, and feedback. The contents of this program are administered in an English-only intensive program which began in April of 2014. This research note also includes the initial findings and adjustments made to the activities based on resulting vocabulary assessment scores and student overall uptake. The primary goal is to increase vocabulary abilities in students while maintaining a positive learning atmosphere. Initial results are not showing a high percentage of success across all levels of language ability and the overall effects have not been accurately measured at this time. However, this paper is the launching point of a long-term continued study of vocabulary learning in the program.
本文を読む

https://niu.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=1135&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報