Departmental Bulletin Paper クリティカルシンキングの活用による数理の学修力向上-クリティカルシンキングを活用させる授業による数理の学修力向上効果の分析と考察-;Improvement of learning ability in math and science subjects by utilization of critical thinking -Analysis and consideration of the improvement effectof learning ability in math and science subjects by incorporating utilization of critical thinking-

山岡, 英孝;Hidetaka, YAMAOKA  ,  谷口, 進一;Shin-ichi, TANIGUCHI  ,  西, 誠;Makoto, NISHI

(24)  , pp.297 - 306 , 2016/3/31 , 金沢工業大学
本研究では,問題に対して一度批判的な立場から考察を加える「クリティカルシンキング」を学生が意識することで,より効果的に「数理的思考」が涵養されると考えた.これまでの研究において,数理基礎科目の中で,学生にクリティカルシンキングを意識させるために作成した課題や,授業運営に関する教育上の工夫を行い報告してきた.本事例報告では,積極的にクリティカルシンキングを活用する授業を通して,クリティカルシンキングの活用度の向上具合の分析結果を示し,その効果が期待できる授業の特徴を報告する.また,クリティカルシンキングを意識させる課題や授業運営法が,本来の授業目標である数理の学修力向上効果に及ぼす影響について分析結果を報告する.;We focus on “critical thinking”, where an idea will be discussed from a critical stance once. This idea is similar to the process leading to problem solving in mathematics. Therefore, it can be hypothesized that students can learn “mathematical thinking” more effectively by consciously using the “critical thinking”. In mathematical basic subjects, teaching management and problem preparation to take advantage of the critical thinking have been reported in previous studies. In this article, through the class actively to take advantage of the critical thinking, it shows the results of an analysis of the growing degrees of the critical thinking. In addition, influence of the use of critical thinking on improvement of the learning ability of mathematics, which is the original class goal, are analysed and discussed.

Number of accesses :  

Other information