Departmental Bulletin Paper 修学基礎教育課程のための技術マネジメントプログラムの開発;Development of a Technology Management and Career Design Program in a Liberal Arts Curriculum

石井, 和克;Kazuyoshi, ISHII  ,  池田, 寛;Hiroshi, IKEDA  ,  土屋, 明徳;Akinori, TSUCHIYA  ,  鈴木, 康允;Yasumitsu, SUZUKI  ,  谷口, 進一;Shinichi, TANIGUCHI  ,  中野, 真;Makoto, NAKANO

(24)  , pp.145 - 154 , 2016/3/31 , 金沢工業大学
ISSN:13421662
Description
本論文では、工科系教養課程における技術マネジメントプログラム開発のためのモデルと方法論を構築し、実証講義を通じてその有効性と課題を明らかにする。本プログラムでは、技術マネジメントを、技術を駆使して社会に役立つ製品、サービスおよびシステムを開発、維持、改善する体系と定義した上で、社会価値と人間価値の共創、現状打破と維持を目指すマネジメントサイクルモデルを組み合わせた学習モデルを基礎に、本学の既存の競争優位な教育資源を活用し、キャリアデザインとマネジメントを融合すプログラムを開発、実施した。その開発経過と結果および今後の課題を論ずる。;This paper proposes models and methods for developing educational program for technology management of liberal arts curriculum at the undergraduate level. The program concept combines Plan-Do-Check-Act (PDCA) management cycle model based on the kaizen activity program, learning process model for knowledge creation, and value model for cocreation of social value and individual value. The models are applied into developing the educational program which helps individuals acquire knowledge and skills to design and manage learners’ careers as well as their organizational value creation. This paper discusses the processes and results of the developing and managing the educational program in 2014.
Full-Text

https://kitir.kanazawa-it.ac.jp/infolib/cont/01/G0000002repository/000/000/000000108.pdf

Number of accesses :  

Other information