Departmental Bulletin Paper 初期プログラミング教育のためのスクリプト言語/対話型言語の検討;Study of Scripting/Interactive Languages forInitial Teaching of Programming

堀田, 英一;Eiichi, HORITA

(24)  , pp.123 - 133 , 2016/3/31 , 金沢工業大学
大学における初期プログラミング教育のためには,従来,C 言語やJava を中心とするコンパイル型のプログラミング言語を使用することが一般的であった.この理由としては,この種類の言語の方がスクリプト言語等に比較して一般に処理性能が高く周辺ライブラリも充実していたことが挙げられる.一方,近年の動向として,Python 言語や数値計算ツールMATLAB 組込のスクリプト言語などの性能が向上し,周辺ライブラリも充実するにつれて,これらのスクリプト言語/対話型言語を初期プログラミング教育に適用する動きも一部で始まっている.本稿ではこれらの経緯と動向を踏まえて,大学における初期プログラミング教育において,スクリプト言語/対話型言語を適用する可能性と,適用した場合の利害得失を検討する.プログラミング教育の内容としては,データ構造/アルゴリズムの理解,数値計算,記号処理を取りあげる.;For initial teaching of programming in universities, it has been common to use C language or Java which are classified as complied languages. The reason for this choice has been that performance of these languages were substantially higher than that of scripting/interactive languages, and libraries for compiled languages were richer than those for scripting/interactive languages. In these days, however, the performance of scripting/interactive languages, such as Python, has improved significantly, and their libraries have improved remarkably.As a result, attempts have started to employ scripting/interactive languages for initial teaching of programming. Given the circumstances, we investigate the possibility to apply scripting/interactive languages to initial teaching of programming. As programming topics, we deal with the understanding of datastructures/algorithms, numerical computation, and symbolic processing.

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