Departmental Bulletin Paper 建築を軸としたPBL型地域連携・異分野連携ものづくり教育研究プログラム -Toiro プロジェクトの実践と考察-;PBL educational & research program about architectural manufacturing based on regional collaboration and different field collaboration -- Practices and studies on Toiro Project --

下川, 雄一;Yuichi, SHIMOKAWA  ,  杉本, 康弘;Yasuhiro, SUGIMOTO  ,  円井, 基史;Motofumi, MARUI  ,  須田, 達;Tatsuru, SUDA  ,  竹内, 諭;Satoshi, TAKEUCHI

(23)  , pp.217 - 228 , 2015-11-17 , 金沢工業大学
Toiro プロジェクトは2012年度に建築系学生達によってものづくりサークルとして発足し、各種の地域連携活動を実践してきた。その中で、建設業界におけるBuildingInformation Modeling(BIM)技術の普及状況に鑑み、その教育や研究のケーススタディの場としてToiro プロジェクトを位置づけてきた。すなわち、3 次元CAD やBIMソフトの活用、3 次元データによるシミュレーションやコラボレーションを促進しながら、総合的に考える力を育てることを目的としている。Toiro プロジェクトは学年毎に個別のプロジェクトが存在するが、学年間の交流が盛んであり、多学科や外部の人々との連携も多く、豊かなコミュニティが築かれつつある。本報では、Toiro プロジェクトの活動や組織運営、およびその成果についての考察を述べる。;Toiro Project have been organized as a design & manufacturing circle bystudents of department of architecture and practiced some projects with regional collaboration since 2012. In the process, considering spread of Building Information Modeling (BIM) technology, we positioned the Project as a case study platform about education and research of BIM. That is, while cultivating applying 3D-CAD or BIM software, computational simulation and collaboration, the aim is to let students develop their ability of thinking comprehensively. Though Toiro Project have separate projects on each grade, there are active interchange between different grades and lots of collaboration with another department or regional people, which have created abundant community. In this paper, activities and organizational management of Toiro Project and observation on the results are described.

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