Departmental Bulletin Paper 「野々市の歴史を学ぶシリアスゲーム」の企画と実践;Designing and Implementing of Serious Game for Learning the History of Nonoichi-City

山岸, 芳夫;Yoshio, YAMAGISHI

(23)  , pp.187 - 198 , 2015-11-17 , 金沢工業大学
近年、教育、医療、危機管理や都市計画などの社会問題に対し、ゲームの概念を取り入れて解決を図る「シリアスゲーム」が注目を集めている。2013 年10 月5 日に、野々市市情報交流館カメリアにて行われた「カメリアまつり」の一環として、本学COCまちづくり再生プロジェクトに所属するCirKit プロジェクトのメンバーにより、野々市市内の小学生を主な対象にした「野々市の歴史を学ぶシリアスゲーム」が開催された。結果的に、前年まで行われていたQR コードラリーに比べ、来場者のイベント参加率が2%増加したことが分かった。本稿ではその内容を詳細に紹介し、プロジェクト成果と参加学生に対する教育効果について考察を行う。;Recently, a "Serious Game", which aims to solve some social problems like education, health care, emergency management and city planning by introducing the concept of a game, attracts much attention. On October 5 2013, we conducted a serious game for the learning of the history of Nonoichi-city. The main target of the game was elementary school students of Nonoichi-city who visited "Camellia Festival", which was held on that day at "Camellia", a central community center of the Nonoichi-city. Eventually, the number of the event participants per total number of the visitors of "Camellia Festival" was successfully increased by 2% compared to "QR code rally", which was held in 2012. In this article we describe our serious game in detail, and investigate the result and its educational effects for the project member students.

Number of accesses :  

Other information