Departmental Bulletin Paper 学生の創造性とイノベーションスキルを伸ばすKIT-PBL 授業;“Project Design” Program for Strengthening Student’s Skills of Creativity and Innovation

千徳, 英一;Eiichi SENTOKU  ,  新, 聖子;Masako, SHIN  ,  坂本, 宗明;Muneaki, SAKAMOTO  ,  岩田, 節雄;Setsuo, IWATA

(22)  , pp.105 - 116 , 2015-03-31 , 金沢工業大学
金沢工業大学のプロジェクトデザインは、身近な問題をテーマに最良の解決方法をチームで考えだし、具体的な形にまとめていくイノベーション力を高める教育である。このプロジェクトデザインを実施するには様々な問題を解決する能力すなわちスキルが必要になる。さらに、スキルが効率的に働くようになるためには知識を習得するスキルが必要になる。本論文では、プロジェクトデザイン授業におけるイノベーションスキルを概説し、基礎実技教育課程で学生がイノベーションスキルを伸ばしていく実施例を示し、イノベーションスキルを伸ばす授業の工夫について論じる。;Project Design of Kanazawa Institute of Technology is the education which enhances the innovation ability to work out and specify the best solution of a familiar problem in a team. To work out this Project Design, the capability, i.e., the skill, which solves various problems, is needed. Furthermore, in order to make the skill work efficiently, the skill of acquiring knowledge is needed. This paper outlines the innovation skill in Project Design courses, shows the case in which the student develops innovation skill by the basic practical skill curriculum, and discusses the device of the coursework which develops innovation skill.

Number of accesses :  

Other information