Departmental Bulletin Paper 戦後日本における言語障害教育教員養成および教師教育の歴史的展開過程 : 「ことばの教室」の発展と地域性との関連から
Historical Development of Teacher Training for Children with Speech and Language Disorders and Teacher Education : Focused on Relationship between development in the “resource room for children with speech and language disorders” and locality

田中, 謙  ,  瀧澤, 聡  ,  田中, 謙  ,  瀧澤, 聡  ,  TANAKA, Ken  ,  TAKIZAWA, Satoshi  ,  タナカ, ケン  ,  Tanaka, Ken  ,  タキザワ, サトシ  ,  Takizawa, Satoshi

12pp.39 - 57 , 2017-03-16 , 山梨県立大学
ISSN:2187-4344
NCID:AA12124797
Description
本研究では1960年代末~1993年度までの言語障害教育教員養成および教師教育の全国的な動向を、「ことばの教室」の発展と地域性との関連に着目して明らかにすることを目的に検討を行った。その結果をまとめると以下の3点が明らかになった。一点目に言語障害特殊学級の在学率は言語障害児推定数の10%程度であり、言語障害特殊学級の設置に関しては都道府県ごとの違いが大きかった。二点目は言語障害特殊学級の設置が特に進められた都道府県として北海道、宮城県、東京都、千葉県、神奈川県、静岡県、大阪府等が挙げられ、その要因として政策の存在があった可能性が示唆された。三点目には上述の7都道府県は言語障害教育教員養成課程、言語障害教育臨時教員養成課程、特殊教育特別専攻科言語障害教育専攻が設置された国立大学が位置する都道府県が多く、教員養成が言語障害特殊学級設置の一つの原動力となった可能性が示された。
The goals of the study were to reveal the nationwide trend of teacher training and teacher education for children with speech and language disorders in 1960’s~1993. In the case, this study aimed at development in the “resource room for children with speech and language disorders” and locality. Consequently, the following 3 points became clear. The student rate of the “resource room for children with speech and language disorders” was 10% of estimated number. The difference every urban and rural prefecture was great about establishment at the “resource room for children with speech and language disorders”. Installation was developed in particular in Hokkaido, Miyagi, Tokyo, Chiba, Kanagawa, Shizuoka and Osaka about the “resource room for children with speech and language disorders”. The existences of some policies were confirmed as the factor. A possibility that teacher training for children with speech and language disorders became one of driving force of establishment of “resource room for children with speech and language disorders” was indicated by this study.
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