紀要論文 教員養成課程における「授業力」の形成と向上のための方策(2) ―効果的な「数学科教材研究」のあり方について―
Part 2: Lesson-planning skills for the study of mathematical teaching materials in teacher training

飯島, 広美  ,  岡田, 珠江

52 ( 1 )  , pp.145 - 158 , 2018-02-01 , 湘南工科大学
ISSN:09192549
NII書誌ID(NCID):AN10400308
内容記述
著者らは、教員を目指す学生の「授業力」を形成し向上させるための方策を、「授業をデザインする力」と「授業を展開する力」に分け、インストラクショナルデザイン理論に基づいて検討してきた。本稿では「授業をデザインする力」に大きく寄与する「教材研究」に焦点をあて、その効果的な「教材研究」のあり方について、本学における講義「数学科教材研究1」での授業実践を具体的に示し、考察した。授業では、履修学生が「教材研究」の必要性を実感することに始まり、教材研究(目標の設計、評価の設計、教材の設計)の基本的なスキルを理解し、簡略な学習指導案、板書計画づくりにおいて活用できるようになった。事後アンケートにより「複数の教科書を比べて、生徒の実態に合った指導法を工夫すること」等が今後の課題として残された。
In the context of classroom skills in teacher-training, two of the most important skills for students are divided into those of instructional design and the expansion of classroom expertise, which are based on instructional design logic theory. The focus of this paper, however, is on the study of teaching materials that contribute to instructional design skills, and its concrete effectiveness in practical application within Mathematics Teaching Materials as part of the taught teacher-training curriculum. In this course, the teacher-students begin to understand the difficulties pertaining to the study of compulsory basic teaching materials from their students’ perspective at an emotional level, and subsequently utilize this knowledge to make original lesson plans. The results from the surveys administered at the end of the course clearly indicate that, if lesson plans are designed by the teacher-students and experienced in the framework of demonstration classes, they can gain valuable teaching resources in how to cope with actual teaching situations they may encounter in their junior high school classrooms.
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