紀要論文 効果的な反転授業の提案と実験による評価
Proposal of effective flipped classroom and evaluation by experiment

梅澤, 克之

52 ( 1 )  , pp.37 - 52 , 2018-02-01 , 湘南工科大学
ISSN:09192549
NII書誌ID(NCID):AN10400308
内容記述
近年,反転授業が注目され始めた。反転授業とは,授業と宿題の役割を「反転」させ,授業時間に先立ってデジタル教材等により知識習得(自習)を済ませ,教室では知識確認や問題解決学習を行う授業形態のことを指す。我々は,学生が自宅で自習を行うときに学習ログを取得し,学習時間と理解度の関係から学生を複数のグループに分類した上で教場での授業を行うグループ分け反転授業を提案し,反転授業ではない従来の講義形式の授業との比較評価を行ってきた。本研究では,グループ化反転授業と,グループ化を行わない従来の反転授業との比較評価を行い,最終的なテストの成績とアンケートにより,グループ化反転授業の有効性を評価する。具体的には,理解度の低い学生に対して底上げの効果があるだけでなく,理解度の高い学生に対しても高度な授業を行えることを示す。
Flipped classrooms have recently begun to attract attention. In a flipped classroom, the roles of a classroom and homework are reversed. Specifically, the students study on their own by using digital teaching materials or e-learning prior to a school hours and apply their learning mainly in the classroom discussions.We proposed a method for an effective flipped classroom based on the log information of the self-study. Specifically, when students study by e-learning at home, we collect learning logs. We classify students into groups on the basis of their study time and degree of understanding by analyzing the learning logs. We call this proposed method as grouped flipped classroom. In this paper, we will compare grouped flipped classroom with conventional flipped classroom without grouping, and evaluating the effectiveness of grouped flipped classroom by final test results and questionnaire. Specifically, we will show that not only the effect ofbottoming up for students with low understanding but also advanced classes could be conducted for students with high understanding.
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