Departmental Bulletin Paper 社会貢献活動における教育効果についての研究 ~実習の開始前と開始後における学生意識の変化~
Educational benefits of the "Social Contribution Program",Changes in student social consciousness at Shonan Institute of Technology

東尾(金井), 淳子  ,  市山, 雅美  ,  湯浅, 将英  ,  水谷, 光

51 ( 1 )  , pp.131 - 146 , 2017-03-31 , 湘南工科大学
ISSN:09192549
NCID:AN10400308
Description
本研究は、湘南工科大学におけるサービスラーニング系科目「社会貢献活動」の履修学生に対し、活動15時間程度を終えた中間期研修会の場で、「開始前」と「15時間後」時点での意識の変化を問うアンケート調査を実施し、その回答結果に実習先からの各学生に対する評価などの客観要素を付加した上で、データ分析・考察を行ったものである。データ分析に際しては、特に学生の履修動機が「単位目的」であるかどうかという点に着目しクロス集計を行った。その結果、履修動機について「単位が欲しいから」といった「単位目的」をあげている学生も、活動を始めると活動先に対する興味・理解度が増加し、やる気(=熱意)も増加するという層が存在するということが分かった。こうした開始前の時点では動機不純で望ましい履修態度とは言えなかった者が、活動開始によって良い方向に変わるという現象は、これまで教員たちの間では経験則として言われていた。今回、その現象を数値的に確認することが出来た。これは、社会貢献活動の持つ一つの大きな教育効果であると言える。
This paper reports on changes in student social consciousness through the "Social Contribution Program", which takes place over a fifteen-hour timeframe throughout a semester. The data was collected through a paper questionnaire during at the start and the midway points and analyzed for changes in social consciousness, especially in the field of motivation. In contrast to the image of enthusiastic students filled with a spirit of volunteering, the main question of this research was to find the extent to which students joined the program out of less altruistic reasons, for example to increase credit. In addition, the aim was to ascertain how the program could help students to make meaning out of the experience through integrating with other volunteers for a common goal. Initially, the statistics indicate that many students reported that their primary motivation wasfor credit, but interestingly, by the mid-way point, their responses indicate more socially driven motivations. This change in mindset alone clearly demonstrates that this kind of holistic education provided by the program has a profound effect on the students.
Full-Text

https://shonan-it.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=622&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information