Departmental Bulletin Paper 教員養成課程における「授業力」の形成と向上のための方策 -効果的な「模擬授業」のあり方の提案
Classroom expertise: Maximizing demonstration classes in teacher training courses

飯島, 広美  ,  岡田, 珠江

51 ( 1 )  , pp.115 - 130 , 2017-03-31 , 湘南工科大学
ISSN:09192549
NCID:AN10400308
Description
大学の教員養成課程で到達目標として掲げている事柄の中で最も学生に身につけてほしいものは、「授業力」の形成および向上である。本稿では「授業力」を、「授業をデザインする力」と「授業を展開する力」の2つに分けて考察し、これらの力を形成するための方策を各々の構成要素毎に示す。また、これらの力を養成するために大学の講義・演習で扱う「模擬授業」の効果的な実施法について提案する。なお、本論は著者らの中学校の教育現場での教職経験・教育委員会や大学等での教師教育経験・教員養成経験から得た知見と、教育工学におけるインストラクショナルデザイン理論に基づいて議論を展開するものである。
In the context of teacher-training, one of the most important skills for students is that of the development of clear and structured classroom expertise. This is the focus of this paper, which further specializes into the two fields of instructional design skills and development of lesson-plans through quantifiable and measurable means, that of demonstration lessons within the teacher-training courses. The writers have developed these ideas and produce demonstration classes based on instructional design theory, as well as their own first-hand experiences of teaching at Japanese junior high school and university levels. Concurrently, one does doing committee work for educational development, while the other brings her experiences of being the university-level faculty member responsible for teacher-training.
Full-Text

https://shonan-it.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=621&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information