Departmental Bulletin Paper 短時間語学サバイバル学習-次世代型外国語学習モデル-
Short-term survival language training course – A next generation model for foreign language training

メイビン, ドン

51 ( 1 )  , pp.71 - 92 , 2017-03-31 , 湘南工科大学
ISSN:09192549
NCID:AN10400308
Description
本稿の目的は湘南工科大学コンピュータ応用学科で実地されているブレンディッドラーニングによる集中語学講座について説明することである。このプログラムでは学習言語を学んだことのない初心者が短時間で現地においてサバイバルレベルで言語が使えるようにすることをゴールとしている。最初の一週間はオンラインサイトで学習し、その後、約二週間教室での授業が行われる。その後学習者は現地へ行き、学習の最初の効果を実感できる。本稿では講座の全体的構成、アプローチの仕方、教育的理論、参加者選抜基準、オンライン学習と授業の長所を述べ、いかに学習者が学習言語を使って現地で目的を達成し、また自分自身をその言語の学習者として有能であると認識できたかについて論じる。
This paper describes an intensive blended learning program, ABLE+ (Action-Based Language Empowerment),being developed in the Department of Applied Computer Sciences at Shonan Institute of Technology (SIT) in Fujisawa, Japan, with the goal of training absolute beginners in a target language so that they can function at survival level as quickly as possible. The program incorporates an initial week of online training followed by two weeks of classroom instruction. Participants are then flown overseas and tested in situ to ascertain the effectiveness of their training. Overall course structure, pedagogical approach and principles, criteria for participant selection, and advantages of online and in-class training will be discussed, followed by general observations regarding the research objectives of how learners perceive their success in using the L2 to communicate onsite to complete specific functional goals, as well as identification of changes in their self-efficacy, or perception of themselves as language learners.
Full-Text

https://shonan-it.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=617&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information