Departmental Bulletin Paper 自閉症スペクトラム障害(ASD)のある人の就労支援に関する研究 : 特に知的障害特別支援学校高等部の職業的自立をめざした教育と卒後支援
A Study on Employment Support for People with Autism Spectrum Disorders(ASD) : Education aiming at professional independence and support after graduation of the special support school highschool which is intellectual disabilities in particular

神田, 英治  ,  伊藤, 政勝  ,  高橋, 徳樹

Description
本研究は,自閉症教育の歴史とその後の後期中等教育の拡充,医学的な新しい診断基準の改訂による「自閉症スペクトラム障害(ASD)」の概要について紹介するとともに,ASD者の就労・職業自立の困難性等を明らかにした。また,キャリア教育の意義と役割について論述し,特に北海道のキャリア教育の推進状況と職業教育の変貌,特別支援学校高等部の就労・卒後支援と進路指導の充実,地域の就労支援ネットワークの確立とジョブコーチ(職場適応援助者)の活用,米国ノースカロライナ州のTEACCHプログラムの中で,最も重要なAAPEP(青年期の成人期の心理・教育プロフィール)のASD児・者への活用,「個別の教育支援計画」「個別移行支援計画」の活用と関係機関との連携・協力の重要性が示唆された。
Thisresearchintroducesthehistoryofautismeducationandsubsequentlatesecondaryeducationandtheoutlineof・autismspectrumdisorder(ASD)・byrevisionofmedicalnewdiagnosticcriteria,andintroducesASDworkers. Thedifficultyofvocationalindependencewasclarified.Discussingthesignificanceandroleofcareereducation,especiallythepromotionsituationofcareereducationinHokkaidoandchangeofvocationaleducation,jobsupport/postgraduatesupportandcareerguidanceatthehighschoolofspecialsupportschool,theestablishmentofregionalemploymentsupportnetworkandjobUtilizationofcoaches(workplaceadaptationaid),utilizationofthemostimportantAAPEP(adolescenceadulthoodpsychologyandeducationprofile)tochildrenofASDintheNorthCarolinaStateTEACCHprogram,Theimportanceofutilization・IndividualEducationalsupportPlan(IEP)・・IndividualTransitionsupportPlan(ITP)・andcollaboration/cooperationwithrelatedorganizationswassuggested.
Full-Text

https://hokusho.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=2705&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information