Departmental Bulletin Paper オーストラリアの日本庭園のインターネットを活用した広報の現状と課題
The Current Status and Issues of Internet Public Relations Concerning Public Japanese Gardens in Australia
オーストラリア ノ ニホンテイエン ノインターネット ヲ カツヨウ シタ コウホウ ノ ゲンジョウ ト カダイ

牧田, 直子  ,  鈴木, 誠  ,  Naoko , Makita  ,  Makoto , Suzuki  ,  東京農業大学地域環境科学部造園科学科(南九州大学環境園芸学部環境園芸学科)  ,  東京農業大学地域環境科学部造園科学科  ,  Department of Landscape Architecture Science, Faculty of Regional Environment Science, Tokyo University of Agriculture (Department of Environmental Horticulture, Faculty of Environmental Horticulture, Minami Kyusyu University)  ,  Department of Landscape Architecture Science, Faculty of Regional Environment Science, Tokyo University of Agriculture

62 ( 1 )  , pp.21 - 33 , 2017-06-22
NCID:AN00164184
Description
戦略的国際交流が求められる今日,海外の日本庭園の運営もそれぞれの国や地域にみあったグローバルな構築が望まれる。オーストラリアは公開日本庭園33庭園中,姉妹都市が契機となり造園したものが24庭園で全体の72%と極めて高い割合で,日本大使館,国立大学所有の2庭園以外は庭園のある地域の自治体・市民団体が運営しているという特徴がある。本研究ではオーストラリアの公開日本庭園33庭園を対象とし,庭園マネジメントの重要な要素の一つであるインターネットを活用した広報の現状から,国際文化交流における日本庭園のマネジメントの方向性を考察した。運営主体が公式に掲載している各日本庭園に関するウェブページの,掲載場面,内容などを調査し,その結果を試験的に数値化し,「積極的な広報=戦略的」(A.地域の観光資源としての存在感のあるもの4庭園,B.地域市民の日常的利用を主体として観光資源を目指しているもの10庭園),「消極的な広報=非戦略的」(C.日豪交流の証として存在を維持しているもの13庭園,D.日豪交流の義務として庭園名だけを表記させているもの6庭園)の4類型を得た。積極的な広報と消極的な広報は両極で差があり,その半数以上が消極的であることから,日本庭園を介した日本の文化の理解のための場として,その役割が全うしていけるのかが課題として見えた。
These days, there is a need for strategic management of International relationships. The management of Japanese gardens outside Japan is desirable as a global structure which corresponds to each county and area. In Australia, 24 Japanese gardens (exceeding 70% of the total) were made through relationship of sister city. It is characteristic that Japanese gardens in Australia are managed by the local government or a citizen’s group, other than the 2 gardens owned by the Japanese Embassy and the national university. In this study, we clarified the present conditions of public relations that utilized the Internet, which is one of the important elements of garden management, and considered the future direction of management in the international cultural relationship concerning the 33 public Japanese gardens in Australia. We researched such factors as position and content, and quantified the result experimentally. We can set out 4 types in which “an active public relations=an active strategy”, A type (4 gardens) : they can becomes tourist attractions in the area, B type (10 gardens) : they are used by citizens daily and suggest tourist attractions, “As a passive public relations=an passive strategy”, C type (13 gardens) : they keep the presence as a symbol of the Japan-Australia relationship, and D type (6 gardens) : they introduce only the garden name as the obligation of a Japan-Australia exchange. Concerning Japanese gardens in Australia, active public relations and passive public relations are the extremes. We could clarity whether the public relations that utilized the Internet in half or more of the Australian Japanese gardens could accomplish the role as a place for furthering understanding of Japanese culture through passive public relations in the Japanese garden.
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