Departmental Bulletin Paper 現代社会における実践知の越境に関する先行研究とその意義:世代を超えて経験が伝わっていく仕組みと学校教育の限界
Previous Studies and the Significance of Boundary Crossing about Practical Knowledge in Modern Society: Mechanism to Transfer Experience over Generation and Limitation of School Education

竹内, 一真

8pp.109 - 121 , 2016-03-31 , 多摩大学グローバルスタディーズ学部
ISSN:18838480
NCID:AA12419269-20160331-1008
Description
近年、急速に変化する経済に合わせるかのように、習得に時間のかかる実践知が急速に消失してきている。一方で、伝統工芸や伝統芸能の分野では一度廃れてしまった実践知が復元することを通じて、興隆を極めているという事例が散見される。本稿ではこのような世代を超えて実践知が伝わっていくことを世代の越境として捉え、越境というテーマが心理学においてどのように扱われてきたのかという整理し、今後の研究にどのような視点が必要となるのかを示す。
This study examines previous studies of boundary crossing about practical knowledge. Practical knowledge which takes so much time to acquire is getting disappeared due to rapid economic and social change. However, Practical knowledge in traditional art and dance is revived by people who wish to reconnect the generation. This phenomenon is important for growth of the economy. Because reviving the practical knowledge sometimes leads to create innovation by connecting the new knowledge. I call this phenomenon boundary crossing of generation. This study clarifies previous studies of boundary crossing about practical knowledge from the view point of psychology.
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