紀要論文 Face and Language Learning

武田, 礼子

58pp.121 - 127 , 2016-03-31 , 国際基督教大学 , International Christian University
ISSN:0452-3318
内容記述
一般的にフェイス(面子)研究の原点は,コミュニケーション研究であるが,外国語教育研究において,フェイス研究の実証研究は稀少であるため,未だに発展途上の分野である。本稿では,フェイスと外国語学習を考察する。まず背景にある,ゴフマン(1967)のフェイス理論,またその影響を受けたブラウンとレヴィンソン(1987)のポライトネス理論を論じる。次にゴフマンと同様,フェイスを普遍的だと論じるリンとバウワーズ(1991)が提唱する構成概念を紹介する。また中国発祥と言われる文化特有のフェイスの具体例として,中国人留学生を対象とした研究も紹介する。本稿では普遍的・文化特有,それぞれの立場のフェイスの諸研究を考察し,感情とフェイスの関連のように潜在的可能性のある分野にも触れ,外国語教育への応用も検討する。
This article reviews the underexplored area of face and language learning. While face research can generally be traced to communication studies, little has been studied empirically on face in second language research. This article starts with Goffman’s (1967) concept of face, which is the precursor of Brown and Levinson’s (1987) discussion of positive and negative face. Other researchers, such as Lim and Bowers (1991) also share Goffman and Brown and Levinson’s idea of a universal face construct, but face is considered a culture-specific phenomenon, which is said to have originated in China. This article introduces research on both universal face and culture-specific face, including studies involving Lim and Bowers’ (1991) face construct, as well as those involving Chinese students in the UK. This article concludes with the implications that emotions have on face, and the impact that emotions and face have in the language classroom.
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