Departmental Bulletin Paper Failure and play : connecting learners to learning

GRACEY, James  ,  グレイシー, ジェームズ

3pp.031 - 043 , 2017-03-31 , 大手前大学国際教育インスティテュート
ISSN:21893462
NCID:4000000581
Description
「失敗する」ということは、学生にとって学びの大きな力になるが、現在、この事実に共感する人はそう多くはないだろう。その理由は二点あると考えられる。その第一は、大多数の学生は、個人的体験の中で、過去に「失敗」してしまったことを(繰り返すかもしれないという)「恐れ」が心の奥に深く刻まれてしまったことに起因する。第二には、教員が、「失敗」というものの真の意味とその「可能性」について十分に理解しておらず、教室の中で学習者の「失敗」体験の有効な活用法を知らないからである。「失敗」をその本来の可能性を最大限に活用して学ぶ力に変えていくためには、上記の二点を確認し、思考方法を修正していくことがまず必要である。本論は、大学の英語教員である著者が、「Play(遊び)」を通して18人の18歳から20歳の大学生を対象とした英語クラスで、英語のリーディング、リスニング、理解力を向上させるために行った授業の詳細をベースとして論述したものである。
Failure has the potential to be a powerful asset for learners; however, currently many individuals do not share this understanding. The reason for this in two-fold. First, the majority of learners have developed deep-rooted fears of failure which have caused them to avoid activities they have personally experienced to result in failure. Second, teachers are also not fully aware of the true nature and potential of failure and therefore do noe know how to use it to promote learning in their classroom. For failure to serve in its full potential, these two issues must be addressed and remedied first. This paper details a study in which the author, a university Engilish teacher, addresses them by incorporating an element of "play" in a class of 18 university students, aged 18-20, to improve their English reading and listening comprehension skills. The paper is organized as follows: first the author talks about the nature of failure, focusing on the characteristics of it that promote learning; then the author talks about why learners and teachers are unaware of failure's powerful learning potential; next the author shares the details of his study in which an attempt to address these issues was made; and lastly, the author shares the results of the study and concludes with some ideas about where to take futher reserch.
Full-Text

https://otemae.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=1552&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information