Departmental Bulletin Paper The Construction of an Integrated Learning System for Accumulation of Learning Outcomes and Performance Evaluations

芦原, 直哉  ,  畑, 耕治郎  ,  正田, 浩三  ,  Naoya, ASHIHARA  ,  Kojiro, HATA  ,  Kozo, MASADA

(1)  , pp.9 - 17 , 2015-03-26 , 大手前大学国際教育インスティテュート
学修成果の蓄積とパフォーマンス評価を実現した学修システム群の構築を目指し、大手前大学は全ての授業を学生の能動的な学修による能力開発型教育に変換し、知識偏重型教育から問題解決能力開発型教育への革新的な教育プログラムを構築し実践している。能力開発型教育の実践において困難な課題は学修成果の可視化と評価手法である。本学はその課題を克服するために、独自に開発したLMSである“el-campus” に学生の学修成果を蓄積するe ポートフォリオ機能を組み込むことにより、学生個々の能力の伸長度を可視化して評価する仕組みを構築した。更には、このポートフォリオ機能を利用して単にレポートや論文などの著述物や製作物の蓄積だけではなく、全ての学生の入学時から卒業迄の毎年のプレゼンテーション発表をビデオ撮影した映像ポートフォリオを蓄積している。それらの可視化されて蓄積された学修成果物を多面的に、即ち①学生の自己評価、②教員評価、③外部評価(教育ボランティア制度)の三つの手法により能力の伸長度を評価している。この教育改革は学生の能力の伸長感が高まるなどの目覚ましい成果を生んでいる。
Otemae University developed a revolutionary educational program and introduced an innovative system, which is designed to accelerate a structural reform from knowledge-based education to problemsolving-ability-based education. All the courses in our university have been converted to self-motivating, ability-building education. The most difficult challenge in an ability-building program is the visualization of learning outcomes and performance evaluations. In order to follow the progress of each student in his or her study, our university established an e-portfolio system as a prop-up measure for our LMS “el-Campus”. This system enabled us to record and store all educational outcomes; papers, reports and presentation videos by every student from freshman to senior year in our original cloud web system. We also introduced a multi-evaluation system: (1) self-evaluations by students, (2) evaluations by teachers, (3) evaluations by external assessors (educational volunteer system). With these reforms we revolutionized the system of visualization and evaluation. This pioneering system is gaining gratifying results. Our survey shows that students feel their abilities increasing.

Number of accesses :  

Other information