Departmental Bulletin Paper 栄養教諭養成課程における「生徒指導論」の実践と効果 -実践的指導力と「チーム学校」の意識の向上を目指して-

新井, 英志

本稿では、T 大学の栄養教諭養成課程における「生徒指導論」の実践と効果について、実践内容とともに、3つの研究課題を設定して検証した結果を報告する。研究対象は、2016 年度の教職課程2年次学生16 名である。研究方法は、最終授業後のアンケート(質問紙調査で5件法と記述を併用)を活用し、当該学生の自己評価結果について統計解析を行った。質問項目は、授業目標の達成や授業内容の適切さなどについて12 項目を設定した。また、生徒指導において実践的指導力の基盤となると考えた「知識・技能理解」で13 項目、「行動意欲」で14 項目の質問項目を設定した。1つ目の課題である「3つの授業目標の達成度、学習内容の適切さ、アクティブ・ラーニングなど」は、12 項目の評価平均値が4.29 であり、概ね達成したと評価した。2つ目の課題である「生徒指導において実践的指導力の基盤となる「知識・技能理解」と「行動意欲」の達成状況」においては、「知識・技能理解」では、評価平均値が4.45 で十分達成したと評価した。また、「行動意欲」では、評価平均値が4.44 であったが、内容から概ね達成したと評価した。3つ目の課題である「栄養教諭特有の問題を克服する要素である「チーム学校」の意識向上」については、「知識・技能理解」、「行動意欲」の項目とも、学生達は「チーム学校」に関する質問項目に対して、それ以外の項目より高く自己評価した。このことから、「チーム学校」の意識向上を目指す授業のねらいは概ね達成したと評価した。さらに、平均値の低い質問項目から授業改善の課題が明らかになった。
This paper reports on the results of the analysis of the effects of "Student Life Guidance" practice in the Nutrition Teacher Training Course at T College. Participants were 16 sophomores in the course in the 2016 academic year. A five-point scale and self-administered questionnaire was given to the participants in the last class session. The questionnaire included 12 items such as the achievement of course aims and the appropriateness of course content, 13 items in "understanding of knowledge and skills," which is considered to be fundamental to practical teaching skills in student guidance, and 14 items in "behavior and motivation." Data was collectedand statistically analyzed from the viewpoint of the following three research questions: 1) "to what extent the three course aims were achieved and whether or not course content was appropriate;" 2) "to what extent there was 'understanding of knowledge and skills' and to what extent 'behavior and motivation' were developed;" and 3) "to what extent 'awareness-raising' in the concept of School as the Team was achieved." Regarding the first research question, the mean value among the 12 items was 4.29, the second research question, the mean value among the 13 items was 4.45 and the mean value among the 14 items was 4.44, and the third research question, the mean value among the items related to awareness-raising in School as the Team was higher than the one among the other items. The items with low mean values also indicated some teaching approaches and methods still need to be improved.

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