紀要論文 介護老人保健施設における看護職者の認知症ケアの質への関連要因の検討
Quality of nursing care for patients with dementia in longterm health care facilities

中田, 弥沙  ,  直原, 大輔  ,  山本, 茉奈実  ,  楠木, 麻子  ,  井上, かおり  ,  實金, 栄

内容記述
本研究は、認知症ケアにおけるストレス認知とチームワークの認知症ケアの質への関連を検討することを目的とした。対象はA県下の調査に協力を得られた介護老人保健施設(20施設)の看護職者108人であった。調査内容は、看護職者の基本的属性、チームワーク、認知症ケアにおけるストレス認知、認知症ケアの質で構成した。分析は認知症ケアの質を目的変数、認知症ケアにおけるストレス認知とチームワークを説明変数とし、重回帰分析(ステップワイズ法)を行った。この結果認知症ケアの質には、チームワークの下位因子である「チーム志向性」、「チーム・リーダーシップ」と認知症ケアにおけるストレス認知の下位因子である「BPSDへの対応」が関連していた。考察では認知症ケアの質に関連するチームワークの向上のための方策や、BPSDへの対応にストレスを抱きながらもケア方略を模索することが認知症のケアの質の向上につながることを議論した。
This study aimed to examine the association of stress recognition in dementia care and teamwork with the quality of care. Subjects included 108 nurses in 20 long-term health care facilities in Prefecture A who completed this survey. The survey included questions on the nurses’ basic demographic attributes, teamwork, recognition of stress associated with dementia care, and the quality of care. We performed stepwise multiple regression analysis using the quality of care as the target variable and stress recognition and teamwork as the explanatory variables. We found that the quality of care for patients with dementia was associated with “team orientation” and “team leadership,” both of which were subordinate factors of teamwork as well as “responses to behavioral and psychological symptoms of dementia (BPSD),”which was a subordinate factor of stress recognition in caring for those with dementia. Measures that strengthen teamwork related to the quality of care for dementia and emphasize care strategies through trial and error, despite the stress inherent in responding to BPSD, are ways to improve the quality of care for patients with dementia.
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