紀要論文 上毛の俳諧宗匠・矢口一彡をめぐる人々―春秋庵一門と和算家―
A Study on Human Relations regarding Yaguchi Issan, a Teacher of Haikai in Gumma: The Members of the Syunzy-an Group and Japanese Mathematicians

金田, 房子  ,  カナタ, フサコ  ,  Fusako, KANATA

内容記述
 矢口一彡(一七八七~一八七三)は、群馬県高崎市の八幡八幡宮の神職を務める一方で、俳諧宗匠・寺子屋宗匠として、地域の啓蒙活動に尽力した。一彡は、とくに俳諧に熱心で、はじめ地元高崎を中心とする平花庵の人々と交流し、のち天保の三大家の一人である鳳朗に熱心に学ぶ。晩年は自らも俳諧宗匠として近隣の人々の指導にあたった。 一彡の文化活動は、「矢口丹波記念文庫」として子孫の宅にまとまって保存されている。筆者はこれらの資料から、かつて一彡の生涯を「矢口一彡年譜稿―上毛八幡矢口家蔵書から―」(『国文学研究資料館紀要』39 平成25年3月)として時系列にまとめた。こうした文化的な活動の中で、具体的にどのような人々と交流したのかについては、同文庫に保存されている短冊類や書簡、月並俳諧の募句広告といった一枚物の資料を参考とすることができる。これらに記される人物を調べることで、一彡の活動の具体像を明らかにしてゆく。 所蔵される短冊はおよそ百枚、各々の作者を調べ、伝記のわかる二十名について、個々に紹介する。これによって見えてくるのは、主として白雄―碩布―逸淵―西馬とつながる春秋庵系の俳諧グループにつながりのある人々との交流である。また、月並俳諧の募句広告からも、一彡が晩年に逸淵門の点取俳諧に参加していたことを知ることができる。 一方で、書簡には、和算家との関わりを示すものがある。これは、紹介状として書かれたもので、一彡が務めた神社に算額も残る上州の和算家岩井重遠から、江戸の和算家馬場正統に宛てたものである。馬場正統は錦江と号し、俳諧宗匠としても著名であった。 江戸時代末期の北関東における村の文化活動を明らかにする手がかりとして地方俳諧宗匠の活動に注目し研究を進めるなかで、本稿では残された資料から浮かび上がる交友関係に焦点をあてた。
 Yaguchi Issan (1787―1873) served as the Shintō priest of Yawatahachiman-gū shrine (八幡八幡宮) in Takasaki-city, Gumma Prefecture, and was devoted to enlightening activities in his area as a teacher of haikai (俳諧) and terakoya (寺子屋). Particularly engaged in haikai, at the beginning of his career, he interacted with Heika-an (平花庵) group in his hometown Takasaki. Later he became an ardent pupil of Hōrō(鳳朗), who was one of the three great haiku poets in the Tempō period. He himself also taught neighbors haiku in his later years. Most of the records of his cultural activities are preserved in his descendant’s house, ‘The Memorial Library of Yaguchi Tamba (矢口丹波記念文庫)’. I once compiled these biographical materials and wrote a paper titled “A Biographical Sketch of Yaguchi Issan: Based on the Book Collection of the Yaguchi Family in Yawata, Gumma Prefecture” (THE BULLETIN OF THE NATIONAL INSTITUTE OF JAPANESE LITERATURE vol. 39 2013・3). In order to know what types of people he interacted with in his cultural activities, I referred to materials of the library such as tanzakus (短冊:a strip of paper for writing waka or haiku), letters, and advertisements for haiku contests. Throughout the process of analyzing the persons depicted in the materials, the details of Issan’s haikai activity are revealed. The Yaguchi family’s collection consists of about a hundred tanzakus. After analyzing each writer, this paper describes twenty of them particularly the ones whose biographical records are identifiable. In light of this, it can be assumed that Issan interacted mainly with the Haikai group of Syunzyū-an which had connections with Shirao (白雄)―Sekihu (碩布)―Itsuen (逸淵)―Saiba (西馬). The advertisement for a haiku contest shows that he also used to write tentori-haikai in his later years (tentori-haikai is a type of haikai competition that nominates three most excellent contestants). Furthermore, there is a letter that suggests Issan’s relationship with Japanese mathematicians. It was written as a letter of introduction sent from the Gumma Prefecture mathematician Iwai Shigetō(岩井重遠) to Baba Seitō(馬場正統), a mathematician in Edo. Baba, under his pseudonym ‘Kinkō(錦江)’, was famous as a teacher of haikai. This paper examines the activities of the local teachers of haikai as a clue to clarify the cultural activities of the northern Kanto villages in the late Edo Period. Moreover, referring to the preserved materials, it further focuses on the interactions within the haikai community.
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