紀要論文 教員養成における省察的学習としての音楽実技授業に関する一考察 : 歌唱と合わせた弾き歌いの実践を通して
An Examination of Practical Music Class as Reflective Study in Teacher Training Course : through the Practice of Singing with Playing to Song

島川, 香織

(9)  , pp.111 - 130 , 2016-03 , 関西国際大学教育総合研究所
ISSN:1882-9937
NII書誌ID(NCID):AA12321947
内容記述
本研究の目的は、学校教育現場での教育実践の在り方に基づいて教員養成における音楽実技授業と歌唱と合わせた弾き歌い学習について検証することである。教科の本質や教科を横断する汎用的なスキルの獲得につながる音楽実技授業として「省察的学習」を取り入れる授業が導かれた。授業前半のグループセッションでは「行為の中の省察」と「見通し的省察」、授業後半の歌唱と合わせた弾き歌い学習では「行為の中の省察」が多くみられた。
The purpose of this study is the inspection of a practical music class in teacher training course based on idea of educational practice at school and the practice of singing with playing to song. The class of “reflective study”was lead to acquirement of an essence of subject and a multipurpose skill over the subjects as practical music class.The first half of classes through the group session, there were a lot of cases of “reflection in action” and “anticipatory reflection”. The second half of classes through the singing with playing to song, there were a lot of cases of “reflection in action”.
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