Departmental Bulletin Paper 2015年タイ国、ブラパ大学における国際看護論の実施 : 特徴ある見学を通じての学び
Learning outcomes of International Nursing Course at Burapha University, Thailand : through characteristic visits, 2015
Learning outcomes of International Nursing Course at Burapha University, Thailand : through characteristic visits, 2015

束田, 吉子  ,  内山, 明子  ,  竹尾, 惠子

8 ( 1 )  , pp.101 - 108 , 2016-03 , 佐久大学看護学部
ISSN:1883-6593
NCID:AA12410184
Description
佐久大学、看護学部の選択科目、国際看護論(2 単位、30 時間)は、タイ国、チョンブリ県、ブラパ大学看護学部に於いて平成27 年8 月24 日~9 月2 日まで10 日間実施され、10 人の学生が参加した。国際社会において広い視野に基づき活動できる看護職の育成を目指し、日本とタイとの保健状況、看護教育等に関する類似点、相異点を理解することを目的としている。学生たちは、タイの看護教育、保健医療システムについて講義を受け、第一次から第三次医療施設まで見学した。施設見学の中で、IV/AIDS クリニック、感染者が入所するマーシーホームおよび訪問看護について報告する。また、両国の学生は自国の、①高齢者ケアの状況、②母子保健状況、についてグループ発表を行い、相互に学ぶことができた。親睦交流会では、ブラパ大学看護学部に留学中のカンボジア、タイ、ブータン、ネパール、ラオス、ベトナムの学生らとの交流を楽しんだ。タイでの経験を通して、学生たちは両国の保健医療、看護、文化について学び、アジア諸国とのつながりを感じていた。Saku University, School of Nursing implemented International Nursing Study(an elective subject, 2credits, 30 hours)at Burapha University, Faculty of Nursing, Chonburi, Thailand from Aug. 24 to Sep. 2, 2015. Ten students participated in this course. The aim was to become more international so as to commit into international activities in future through studies about health and nursing condition, health care system and nursing education between Japan and Thailand. Students clarified the similarities and the diff erences of health situation in both countries. Basic observation was done from the first level to the tertiary level hospitals, moreover they visited HIV/AIDS anonymous clinic, Mercy Home and also did home-visits accompanied by nurses. Students of both universites did presentation on “Eldery Care” and “Maternal, Newborn and Child Health Care” of each country and exchanged opinions. At good-will party, students from six countries(Bhutan, Cambodia, Japan, Laos, Nepal, Vietnam)enjoyed each other. Saku students learned about health and edical situation, nursing education and culture of both countries, and felt cross relations among Asian countries through those experiences.
Full-Text

https://saku.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=194&item_no=1&attribute_id=22&file_no=1

Number of accesses :  

Other information