紀要論文 保育・教育課程における領域「健康」の指導展開 : 触れ合い体操を導入した保育に着目して
Instruction development of “health” area in the process of childcare education : focus on childcare with introduction of physical exercises for enhancing interactions

高橋, 健司  ,  戸田, 大樹  ,  Kenji, TAKAHASHI  ,  Daiki, TODA

(68)  , pp.251 - 258 , 2017-03-31 , 創価大学教育学部・教職大学院
ISSN:03855031
NII書誌ID(NCID):AA1238438X
内容記述
本研究は、保育士による保育内容「健康」のねらいに即した活動「触れ合い体操」の事例を紹介し、保育・教育課程における「領域「健康」の指導展開を保育学的視点から考察している。調査の結果、「からだを動かすこと、動かされることを楽しむ」は、全員が「そう思う」を選択した。「正しい筋肉と関節の使い方を知り、その働きを高める」「からだを動かして知る働きを高め、さらに脳の働きを活発にする」は全員が「ややそう思う」を選択した。「子どもと大人とが、互いに楽しい交流ができるようにする」は、全員が「そう思う」を選択した。自由記述では、「体幹や柔軟性」「関係性の向上」を実感している記述が見られたなどの結果を報告している。
This study has investigated from the viewpoint of preschool education regarding the instruction development of “health” area in the process of childcare/education introducing the cases of “physical exercises for enhancing interactions”. These activities were aimed to accomplish “health of children” by childcare workers. As a result of this investigation, all participants of this investigation agreed that “children enjoyed moving their bodies by themselves or their bodies were moved”. In addition, all participants agreed “to some extent” that “physical exercises help understanding the correct use of muscles and joints improving those functions” and “physical movements improve the children’s understanding and activate their brain functions”. All participants agreed that “physical exercises enhance happy interactions between children and adults”. This investigation also reported that participants wrote their free comments such as “realization of own body and flexibilities” as well as “improvement of interactions”.
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