紀要論文 「教育治療法の問題」から読み解く特別支援教育 : これからのインクルーシブ教育実践のあり方の考察
Special Needs Education from the Perspective of “Problems in Education Therapy” : Study on the Future Style of the Inclusive Education Practices

加藤, 康紀  ,  杉本, 久吉  ,  Yasunori, KATO  ,  Hisayoshi, SUGIMOTO

(68)  , pp.93 - 111 , 2017-03-31 , 創価大学教育学部・教職大学院
ISSN:03855031
NII書誌ID(NCID):AA1238438X
内容記述
牧口常三郎先生の教育法に基づく実践研究は、著書「創価教育学体系」発刊以後、戦前は創価教育学会において、戦後は創価学会教育部等の多くの教育者によって実践が試みられてきた。しかし、特別支援教育に関して、直接に「創価教育学体系」の記述を検証する実践研究は見当たらない。本研究では、「創価教育学体系」四巻「教育方法論」の中の四節 「教育治療法の問題」を意訳し、この視点から現在の特別支援教育におけるこれからのインクルーシブ教育実践のあり方について考察する。
Since the publication of “Soka Kyoikugaku Taikei (The Theory of Value-Creating Pedagogy), various educational researches based on the method of Tsunesaburo Makiguchi were attempted by a lot of educators of Soka Kyoiku Gakkai before World War II and of Soka Gakkai Educators Division after WWII. However, as for special needs education, no educational researches have ever been done to directly prove the description of “Soka Kyouikugaku Taikei.” In this article, we liberally interpret “Problems in Education Therapy”, the 4th section of Vol. 4 “Methodology” of “Soka Kyouikugaku Taikei” and from its viewpoint, we consider the future style of the inclusive education practices in the special needs education.
本文を読む

https://soka.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=39026&item_no=1&attribute_id=15&file_no=1

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報